Photo: via MoICAfghanistan

طالبان: ورود افغانستان به پروژه‌ی کمربند و جاده چین تحول بزرگ است

همزمان با گفت‌وگوهای مقام‌های طالبان با چین برای پیوستن به پروژه‌ی «یک کمربند و یک جاده»، وزارت صنعت و تجارت این گروه پیوستن افغانستان به پروژه‌ی یادشده را «تحول بزرگ در سطح ملی، منطقه‌ای و بین‌المللی» می‌داند.

عبدالسلام جواد، سخن‌گوی وزارت صنعت و تجارت طالبان امروز (پنج‌شنبه، ۲۷ میزان) در ویدیویی گفته است که پروژه‌ی کمربند و جاده همان راه ابریشم سابق است که افغانستان با وصل‌شدن به آن، پس از صدها سال جایگاه خود را در تجارت، ترانزیت و اقتصاد منطقه‌ای باز خواهد یافت.

او می‎‌افزاید که چین در سال‌های گذشته به‌دلیل ناامنی از ورود افغانستان به پروژه‌ی کمربند و جاده مردد بود؛ اما اکنون با آمدن تحول در کشور چین دلگرم همکاری با افغانستان در پروژه‌های مختلف است.

جواد می‌گوید که نورالدین عزیزی، سرپرست وزارت صنعت و تجارت طالبان با اشتراک در نشست کمربند و جاده در چین، مسائل تجاری، ترانزیتی و سرمایه‌گذاری با آن کشور را دنبال می‌کند.

عزیزی برای شرکت در نشستی به‌مناسبت دهمین سالگرد امضای پروژه‌ی تجاری و زیربنایی کمربند و جاده به چین رفته است.

عزیزی به‌تازگی به خبرگزاری فرانسه گفته است که گفت‌وگوها برای پیوستن افغانستان به پروژه‌ی کمربند و جاده به‌عنوان عضو رسمی ادامه دارد.

او افزوده است که حکومت طالبان به‌دنبال همکاری اقتصادی «عمیق‌تر» با چین است و پکن بیش از هر کشور دیگری به توسعه‌ی افغانستان علاقه دارد.

او گفت: «ما قبلا (تعداد زیادی از) پروژه‌ها را با چین امضا کرده‌ایم. افغانستان با توجه به ذخایر طبیعی آن، از جمله مس و طلا، یک مکمل بالقوه و ارزشمند به طرح جهانی کمربند و جاده است.»

پروژه‌ی کمربند و جاده یک‌دهه پیش به ابتکار چین راه‌انداری شد. این پروژه، بزرگ‌ترین برنامه‌ی زیرساختی در تاریخ شناخته می‌شود که چهار قاره‌ی جهان را در می‌نوردد و جاده‌ی کهن ابریشم را از یک سو به اروپا و آفریقا و در سوی دیگر به چین پیوند می‌دهد.

به‌نوشته‌ی بی‌بی‌سی، کمربند و جاده شامل احداث جاده و خط آهن در آسیای میانه در طول «جاده ابریشم» معروف است. و همچنین «جاده ابریشم دریایی قرن بیست‌ویکم» شامل مسیرهای دریایی از جنوب‌‌شرقی آسیا تا جنوب آسیا و بعد خاورمیانه و آفریقا است.

به‌مناسبت دهمین سالگرد امضای این پروژه‌ی تجاری و زیربنایی، نشستی در چین برگزار شده است.

دومین روز این اجلاس دیروز با حضور سران کشورها، از جمله روسیه و چین برگزار شد.