Photo: @moiafghanistan via X

سینیرلی اوغلو در دیدار با حقانی خواستار رفع ممنوعیت آموزش دختران شده است

فریدون سینیرلی اوغلو، هماهنگ‌کننده‌ی ویژه‌ سازمان ملل متحد در امور افغانستان در سفرش به افغانستان با سراج‌الدین حقانی، سرپرست وزارت داخله‌ی طالبان دیدار کرده و خواستار رفع ممنوعیت آموزش دختران شده است.

وزارت داخله‌ی طالبان امروز (دوشنبه، ۱ عقرب) با نشر اعلامیه‌‌ای در ایکس، از این دیدار خبر داده است.

در اعلامیه‌ی وزارت داخله‌ی طالبان آمده که آقای سینیرلی اوغلو راه‌حل مشکلات کنونی افغانستان را «رفع محدودیت بر آموزش دختران» و «جلوگیری از تهدیدات علیه سایر کشورها از خاک افغانستان» دانسته است.

بر اساس اعلامیه‌ی وزارت داخله‌ی طالبان، آقای سینیرلی اوغلو همچنین گفته است که در دیدار با نمایندگان کشورهای مختلف دریافته است که هیچ کشوری خواستار و حامی جنگ در افغانستان نیست.

در این اعلامیه به نقل از هماهنگ‌کننده‌ی ویژه‌ سازمان ملل متحد آمده است که یوناما مایل است تا در زمینه‌ی ارتباط افغانستان و جهان، بازسازی و مبارزه با مواد مخدر همکاری کامل کند.

سراج‌الدین حقانی در این دیدار گفته است که جامعه‌ی جهانی و سازمان‌های بین‌المللی باید «به‌جای تصمیمات یک‌جانبه، بر تفاهم و روابط دیپلماتیک تأکید کنند».

او افزوده که مشکلات و موانع را باید از طریق گفت‌وگو حل کرد.

سرپرست وزارت داخله‌ی طالبان افغانستان را یک عضو مسئول جامعه‌‌ی جهانی دانسته و تأکید کرده که این عضو جامعه‌ی جهانی نباید نادیده گرفته شود.

در اعلامیه‌ی وزارت داخله‌ی طالبان به مسأله‌ی آموزش دختران به نقل از آقای حقانی اشاره نشده است.

فریدون سینیرلی اوغلو به‌تازگی به افغانستان سفر کرده است. او پیش از این با حامد کرزی، رییس‌جمهور پیشین و عبدالله عبدالله، رییس شورای عالی مصالحه ملی در حکومت پیشین دیدار کرده است.

طالبان از زمان تسلط دوباره بر افغانستان، دختران بالاتر از صنف ششم را از رفتن به مکتب منع و دروازه‌ی دانشگاه‌های کشور را نیز به‌روی دانشجویان دختر مسدود کرده‌اند.