`

رییس جمهور اعتبارنامه‌ی سفیر جدید امریکا در کابل را پذیرفت

اطلاعات روز: محمد اشرف غنی، رییس جمهور کشور اعتبارنامه‌ی پیتر مایکل مکینلی، سفیر جدید امریکا در کابل را در مراسمی پذیرفت. دفتر رسانه‌های ریاست جمهوری دیروز با نشر خبرنامه‌ا‌ی اعلام کرد که در این مراسم عاطف ‌مل، سرپرست وزارت امور خارجه‌ی کشور نیز حضور داشت.

بر اساس این خبرنامه، پس از این مراسم اشرف غنی با مایکل مکینلی در مورد گسترش روابط کابل و واشنگتن گفت‌‌وگو کردند. در همین حال، مکینلی گفته است که در زمان مأموریت خود در افغانستان، بر گسترش روابط و همکاری‌های دو‌جانبه تلاش می‌‌کند. مکینلی از دیپلمات‌های سابقه‌دار امریکا است.

او پیش از این‌ به عنوان سفیر امریکا در دو کشور امریکای جنوبی (کلمبیا و پیرو) اجرای‌ وظیفه کرده است. مکینلی از سال ۲۰۱۳ تا ختم مأموریت جیمز کنینگهام، سفیر سابق امریکا در کابل، به عنوان معاون کنینگهام نیز اجرای‌ وظیفه کرده است. مکینلی دیروز در یک وقت حساس کارش را به عنوان سفیر امریکا در کابل آغاز کرد.

چند روز پیش مأمورت جنگی نیروهای امریکا در کشور پایان یافت و مأموریت آموزشی و مشوره‌دهی آنان برای نیروهای امنیتی آغاز شد. در این مأموریت حدود 12 تا 13 هزار نیروهای خارجی در کشور حضور خواهند داشت. امریکا اعلام کرده است که پس از پایان سال 2016 تمام نیروهایش را از افغانستان خارج می‌کند.

اما اشرف غنی، رییس جمهور کشور سه روز پیش به یک شبکه‌ی امریکایی گفته بود که زمان نهایی خروج نیروهای امریکا از افغانستان نیاز به بازرسی دارد. ولی سخنگوی کاخ سفید دیروز در واشنگتن به خبرنگاران گفت که باراک اوباما در اين مورد حرف‌هاى واضح داشته و استراتژى وی در مورد افغانستان روشن است.