تحصن خانواد‌ه‌های قربانیان حمله به یک مراسم عروسی پایان یافت

اطلاعات روز: تحصن یک هفته‌‌ای خانواده‌های قربانیان شلیک هاوان به یک مراسم عروسی در ولایت هلمند، دیروز پس از موافقت حکومت برای رسیدگی به خواست‌های‌شان، پایان یافته است. محمد نعیم بلوچ، سرپرست ولایت هلمند گفته است که خواست اصلی تحصن کنندگان، پیگرد قانونی عاملان این حمله بود‌ که این خواست آنان بر‌آورده شده است.

شام‌گاه روز چهارشنبه هفته‌ی گذشته حین درگیری بین نیروهای امنیتی و طالبان در ولسوالی سنگین ولایت هلمند، بر اشراک‌‌کنندگان یک محل عروسی شلیک هوایی صورت گرفت که بر اثر آن 28 تن کشته و 70 تن دیگر زخمی شدند. مقام‌های امنیتی در هلمند گفته بودند که این حمله از یکی از پاسگاه‌های امنیتی انجام شده است.

به‌دنبال این حادثه، خانواده‌‌های قربانیان در برابر ساختمان ولایت هلمند گردهم‌آیی اعتراضی کردند و خوا‌ستار بازداشت و پیگرد قانونی عاملان این رویداد شدند. سپس یک هیأت حقیقت‌یاب از سوی محمد اشرف غنی، رییس جمهور کشور، شامل اعضای ارتش، پولیس، سنا و مقام‌های محلی، برای بررسی این قضیه توظیف شد.

مقام‌های امنیتی هلمند چند روز بعد اعلام کردند که دو سرباز اردوی ملی در پیوند به این رویداد بازداشت شده و اکنون تحقیقات از این افراد در مورد چگونگی حمله جریان دارد. با این حال، سر‌پرست ولایت هلمند گفت که معترضان خواستار توجه رییس جمهور و رییس اجرایی برای رسیدگی به پرونده‌ی شلیک خمپاره به مراسم عروسی در ولسوالی سنگین هستند.