تأخیر جشن معرفی بامیان به عنوان پایتخت فرهنگی سارک

اطلاعات روز: جشن معرفی بامیان به عنوان مرکز تمدن فرهنگی سازمان سارک به دلیل نبود بودجه‌ و سردی هوا برای سه ماه دیگر به تأخیر افتاده است. مسئولان ریاست اطلاعات و فرهنگ بامیان می‌گویند که آنان به دلیل نبود بودجه‌، آمادگی لازم را برای جشن معرفی بامیان به عنوان پایتخت فرهنگی سارک گرفته نتوانسته‌اند.

قرار بود جشن معرفی بامیان به عنوان مرکز فرهنگی سارک در آغاز سال 2015 در این ولایت برگزار شود. اما کبیر دادرس، رييس اطلاعات و فرهنگ باميان به پژواگ گفته است که قرار بود در آغاز سال ١٣٩٣، برای آغاز کارهای مقدماتی جشن معرفی باميان نيم ميليون دالر مصرف شود، ولی هنوز این مبلغ پول در اختیار ما قرار نگرفته است.

او افزوده است که آنان بدون اختصاص بودجه‌ی لازم، کارهای مقدماتی را برای جشن معرفی بامیان به عنوان مرکز فرهنگی سازمان سارک روی دست گرفته نمی‌توانند. دادرس می‌گوید که جشن معرفی بامیان به دلیل نامساعد بودن آب و هوا، نبود بودجه‌ی کافی و نابه‌سامانی وضعیت سیاسی کشور تا بهار به تأخير افتاده است.

او افزوده است که باید هنگام برگزاری این جشن، در شهر مرکزی این ولایت نشان‌های سارک ترتیب شوند و در دروازه‌هاى وردوى آن جا‌سازی شوند که عملی شدن این کارها نیاز به بودجه دارد. او یکی از فوايد معرفی شدن بامیان را ‌به عنوان پایتخت فرهنگی سازمان سارک، شاخصه‌های اقتصادی آن دانست.

اما آقای دادرس می‌گوید، متأسفانه هنوز در این زمینه آمادگی گرفته نشده است. در همین حال، ابراهیم تولا، یکی از فعالان مدنی بامیان از تأخیر سه ماهه‌ی جشن معرفی بامیان به عنوان پایتخت فرهنگی سارک ابراز نگرانی کرده و می‌گوید که هنوز در این زمینه آمادگی گرفته نشده است. به گفته‌ی او، اگر دولت برای جشن معرفی بامیان آمادگی لازم را نگیرد، یک شانس بزرگ را از دست می‌دهد.

باميان در مرکز کشور از ولایت‌هایی است که دارای آثار تاریخی زیاد، از جمله دو مجسمه‌‌ی بودا و هزاران مغاره در اطراف آن، بند امير (اولين پارک ملى افغانستان) و شهر غلغله می‌باشد. در سال 2014 بيش از ٣٩٠٠ توريست داخلى و ٤٤٠ توريست خارجى‌ از باميان ديدن کرده‌اند.

اما مسئولان ریاست اطلاعات و فرهنگ ولایت می‌گویند که حضور توریستان در این ولایت، نسبت به سال‌های گذشته 70 درصد کاهش یافته است. رییس اطلاعات و فرهنگ ولایت بامیان علت اين کاهش را جنجال‌های انتخاباتی گذشته و نا‌امنی راه‌های این ولایت در میدان‌وردک و پروان عنوان کرده است.