Photo: Social Media

وزیر صحت هالند از انتشار عکس‌اش با یک مقام طالبان عذرخواهی کرد

ارنست کویپرس، وزیر صحت، رفاه و ورزش هالند از انتشار عکس‌اش با عبدالباری عمر، رییس اداره‌ی تنظیم غذا و داروی طالبان عذرخواهی کرد.

کویپرس در ایکس نوشته است که عکس او و مقام طالبان در آخرین مجمع جهانی تولید محلی در لاهه گرفته شده است.

او گفته است: «من در آن زمان نمی‌دانستم این شخص کیست. این یک اشتباه بود، مطلقاً نباید اتفاق می‌افتاد و من از آن پشیمان هستم.»

او نوشته است که از حقوق بشر و به ویژه حقوق زنان دفاع می‌کند و «به هیچ وجه نمی‌خواهم خودم را با این رژیم وحشتناک مرتبط کنم».

وزیر صحت هالند گفته است که در حال بررسی نحوه حضور مقام طالبان در لاهه است.

سخنرانی این مقام طالبان در کلن آلمان نیز جنجالی شده است.

با افزایش انتقادها از دولت آلمان، وزارت خارجه‌ی این کشور سخنرانی عبدالباری عمر را محکوم کرده و گفته است که برای او ویزا صادر نکرده است.

این وزارت گفته است که در حال بررسی چگونگی حضور مقام طالبان در کلن است.

وزارت خارجه‌ی آلمان تأکید کرده است: «ما طالبان را به رسمیت نمی‌شناسیم. تا زمانی که طالبان در افغانستان آشکارا حقوق بشر، به‌ویژه حقوق زنان و دختران را زیر پا می‌گذارند، عادی‌سازی روابط با رژیم آنان صورت نخواهد گرفت.»

نشر ویدیویی از سخنرانی عبدالباری عمر در کلن، انتقادها از دولت آلمان را در پی داشت.

ذبیح‌الله مجاهد، سخن‌گوی طالبان در ایکس تأیید کرده است که آقای عمر در یک نشست شهروندان افغانستان در آلمان سخنرانی کرده و به سئوالات آنان پاسخ گفته است.

حساب کاربری منتسب به عبدالباری عمر در ایکس نیز ویدیوهای کوتاهی از سخنرانی او را در یک تجمع منتشر کرده و نوشته است که این سخنرانی در شهر کلن آلمان انجام شده است.

در یکی از این ویدیوها، زمانی که از آقای عمر برای سخنرانی دعوت می‌شود، حاضران تکبیر می‌گویند و یک نفر از میان آنان با صدای بلند می‌گوید که «زنده باد امارت اسلامی افغانستان».

سفر این مقام طالبان به اروپا و کشور آلمان در حالی صورت گرفته است که مقام‌های ارشد طالبان در فهرست تحریم‌های سازمان ملل متحد قرار دارند و بر سفر آنان به کشورهای جهان محدودیت وضع شده است.