وزارت مالیه: پیش‌نهادهای نمایندگان در طرح مالی 1394 گنجانیده شده‌اند

اطلاعات روز: مقام‌های وزارت مالیه‌ی کشور می‌گویند که پیش‌نهادهای اعضای مجلس نمایندگان را در طرح بودجه‌ی سال مالی 1394 گنجانیده و آن را به‌طور لازم اصلاح کرده‌اند. به گفته‌ی آنان، این طرح به روز چهار‌شنبه هفته‌ی روان برای تصویب دوباره به مجلس نمایندگان فرستاده خواهد شد.

مقام‌های وزارت مالیه از مجلس نمایندگان خواسته‌اند که این طرح را در آینده‌ی نزدیک تصویب کند. عبدالقادر جیلانی، سخنگوی این وزارت دیروز به رسانه‌ها گفت که پیش‌نهادهای اعضای مجلس نمایندگان در طرح بودجه‌ی سال 1394 وارد شده و حال مجلس نمایندگان با در نظرداشت منافع ملی، به‌زودی آن را تصویب کند.

طرح بودجه‌ی سال مالی 1394 دو هفته پیش از سوی مجلس نمایندگان رد شد. این طرح برای اصلاحات و گنجانیدن پیش‌نهادهای اعضای این مجلس دوباره به وزارت مالیه فرستاده شد. این طرح به دلیل نبود توازن در بودجه‌ی انکشافی، عدم اختصاص پول برای پروژه‌های نا‌تمام و جدید، عدم تخمین عواید و نبود توازن میان ‌بودجه‌ی ولایت‌ها رد شده بود.

از سوی‌ دیگر، به تاریخ 15 ماه روان وزارت فواید عامه گفت که وزارت مالیه در بودجه‌ی سال 1394 به 30 پروژه‌ی نیمه‌کاره پول اختصاص نداده است. به گفته‌ی مقام‌های این وزارت، از جمله‌ی 61 پروژه‌ی نیمه‌کاره‌ی سال گذشته، وزارت مالیه تنها به 31 پروژه‌ی آن در بودجه‌ی سال روان پول اختصاص داده است.

آنان هشدار داده‌اند که اگر تمام پروژه‌های نیمه‌کاره شامل بودجه‌ی سال روان نشوند، سر‌و‌صدای مردم بالا می‌شود. در همین حال، اعضای مجلس نمایندگان می‌گویند که اگر وزارت مالیه طرح بودجه‌ی سال مالی 1394 را به‌طور درست اصلاح کرده باشد، این مجلس آن را در آینده‌ی نزدیک تصویب می‌کند.

عرفان‌الله عرفان، منشی دوم مجلس نمایندگان دیروز به رادیو آزادی گفته است که برای پروژه‌های نیمه‌تمام باید تا حد‌ امکان بودجه اختصاص داده شود. از سال مالی 1394 نزدیک به سه هفته می‌گذرد؛ اما هنوز طرح آن از سوی مجلس تصویب نشده است. در همین حال، شماری از کارشناسان تصویب هرچه زودتر بودجه‌ی مالی جدید را برای کشور مفید عنوان کرده‌اند.