Photo: Jasmine Halki

کوریای شمالی توافق نظامی با کوریای جنوبی را لغو و تسلیحات جدید در مرز مستقر می‌کند

کوریای شمالی اعلام کرده است که پیمان نظامی با کوریای جنوبی را تعلیق و نیروهای مسلح قوی‌تر و تسلیحات جدید را در مرز با آن کشور مستقر می‌کند.

به گزارش ان‌بی‌سی‌نیوز، این اعلام یک روز پس از آن صورت گرفته است که کوریای جنوبی در اعتراض به پرتاب ماهواره‌ی جاسوسی توسط پیونگ یانگ بخشی از توافق‌نامه‌ی نظامی سال ۲۰۱۸ بین دو کوریا را به حالت تعلیق درآورد.

این توافق میان کیم جونگ اون، رهبر کوریای شمالی و مون جائه این، رییس‌جمهور وقت کوریای جنوبی امضا شده بود و هدف آن کاهش تنش بین دو کشور بود.

خبرگزاری دولتی «کی‌سی‌ان‌ای» کوریای شمالی اما امروز (پنج‌شنبه، ۲ قوس) به نقل از وزارت دفاع آن کشور گزارش داده است که تمام اقدامات نظامی را که تحت توافق با کوریای جنوبی متوقف کرده بود، به حالت قبل بازمی‌گرداند.

وزارت دفاع کوریای شمالی گفته است: «از این پس، ارتش ما هرگز به توافق‌نامه‌ی نظامی شمال-جنوب ۱۹ سپتامبر متعهد نخواهد بود. اقدامات عقب‌نشینی نظامی برای جلوگیری از تنش و درگیری نظامی در همه‌ی حوزه‌ها، از جمله زمینی، دریایی و هوایی را به حالت قبل بازمی‌گردانیم و نیروهای مسلح قدرتمندتر و تجهیزات نظامی از نوع جدید را در امتداد خط مرزی نظامی مستقر خواهیم کرد.»

کوریای شمالی روز سه‌شنبه پس از دو شکست، برای سومین بار پرتاب ماهواره‌ی جاسوسی خود را آزمایش کرد.

مقام‌های کوریای جنوبی می‌گویند که پرتاب اخیر به احتمال زیاد با کمک فنی مسکو در بدل کمک‌های تسلیحاتی کوریای شمالی به روسیه صورت گرفته است.