Photo: via Social Media

دو عالم دین اهل تشیع در هرات به قتل رسیده‌اند

منابع در شهر هرات می‌گویند که دو عالم دین اهل تشیع در منطقه‌ی جبرئیل در یک حمله‌ی مسلحانه به قتل رسیده‌اند.

یک منبع موثق در ساحه‌ که خواست هویت‌اش فاش نشود، به روزنامه اطلاعات روز گفت که این دو عالم دین حوالی ساعت ۱۲:۰۰ چاشت امروز (پنج‌شنبه، ۲ قوس) در کوچه‌ی اتفاق چهارم ناحیه‌ی سیزدهم شهر هرات، هدف حمله‌ی افراد مسلح موتورسایکل‌سوار قرار گرفته‌اند.

منبع دیگر از این دو عالم دین به نام‌های رجب اخلاقی و خادم‌حسین هدایتی یاد کرد. به‌گفته‌ی منبع، این دو عالم دین باشندگان اصلی ولسوالی لعل‌وسرجنگل ولایت غور بودند.

تا اکنون انگیزه و عاملان حمله به این دو نفر روشن نیست. مسئولان امنیتی طالبان در هرات تا اکنون در این باره اظهار نظر نکرده‌اند.

عارف رحمانی، عضو پیشین مجلس نمایندگان افغانستان، قتل این دو عالم دین را «ادامه‌ی سریال نسل‌کشی و قتل‌های هدفمند علما و مردم هزاره» خوانده است.

به تاریخ ۳۰ میزان نیز عیدمحمد اعتمادی، از عالمان شیعه در ولسوالی انجیل هرات به قتل رسیده بود.

عارف رحمانی می‌گوید که طالبان به‌عنوان گروه حاکم و مدعی تأمین امنیت شهروندان، هیچ اقدامی برای شناسایی و مجازات عوامل قتل اعتمادی نکرده‌اند.

رحمانی در صفحه‌ی کاربری ایکس خود نوشته است: «این قتل‌های فجیع و سریالی نشان می‌دهد که جنایت‌کاران تکفیری به نیت تصفیه و پاکسازی قومی، علما، دانشمندان، نخبگان و شهروندان عادی جامعه‌ی هزاره و شیعه را هدف قرار می‌دهند و فرقه‌ی حاکم نیز هیچ‌گونه مسئولیتی در قبال این جنایات نمی‌پذیرد.»