عکس: ایندیپندنت فارسی

تحریم دو مقام طالبان از سوی امریکا؛ کرن دِکر: مقام‌های طالبان را پاسخ‌گو قرار می‌دهیم

همزمان با وضع تحریم بر دو مقام طالبان از سوی وزارت دارایی امریکا، کرن دِکر، کاردار سفارت این کشور برای افغانستان گفته است که ایالات متحده این دو مقام طالبان را به‌خاطر محروم‌کردن زنان افغانستان از حقوق شان، پاسخ‌گو قرار می‌دهد.

وزارت دارایی امریکا خالد حنفی، سرپرست وزارت امر به معروف طالبان و فریدالدین محمود، رییس آکادمی علوم این گروه را تحریم کرده است.

کرن دِکر در ایکس نوشته است که خالد حنفی و فریدالدین محمود در نقض «جدی» حقوق بشر علیه زنان و دختران در افغانستان شریک هستند.

دِکر گفته است: «ما آنها را بخاطر اینکه نصف نفوس مردم افغانستان را از حقوق شان محروم نموده‌اند، پاسخگو قرار می‌دهیم.»

رینا امیری، نماینده ویژه امریکا برای زنان و حقوق بشر در افغانستان نیز گفته است که احکام تبعیض آمیز طالبان که زنان و دختران را هدف قرار می دهد، یکی از «فجیع‌ترین موارد نقض حقوق بشر در جهان است».

او با اشاره به تحریم دو مقام طالبان گفته است: «ما باید به پاسخگویی دست‌اندرکاران سرکوب زنان و دختران افغانستان ادامه دهیم.»

ذبیح‌الله مجاهد، سخن‌گوی طالبان وضع تحریم بر دو عضو این گروه را نکوهش کرده و گفته است که اعمال فشار و تحریم راه‌حل هیچ مشکلی نیست.

مجاهد در ایکس نوشته است که امریکا با وجود این‌که «سابقه‌ی چنین اقدامات ناموفقی را دارد، نباید تجارب ناکام خود را تکرار کند».

سخن‌گوی طالبان اضافه کرده است که امریکا به‌دلیل حمایت از اسرائیل یکی از «بزرگ‌ترین ناقضان» حقوق بشر است.

امریکا پیش از این هم بر شماری از مقام‌های طالبان تحریم وضع کرده است.

در حال حاضر شماری از اعضای طالبان در فهرست تحریم‌های ممنوعیت سفر سازمان ملل متحد نیز قرار دارند.