یک بند برق آبی در مرکز دایکندی ایجاد می‌شود

اطلاعات روز: پس از افزایش شکایت‌ باشندگان ولایت دایکندی از نبود برق، کار سروی و دیزاین یک بند برقی آبی در این ولایت دیروز آغاز شده است. قرار است این بند برق به ارزش بیش از پنج میلیون دالر امریکایی در منطقه‌‌ای موسوم به «سوختوک» در پنج کیلومتری شهر نیلی، مرکز این ولایت ایجاد شود.

مسئولان شرکت برشنا در ولایت دایکندی گفته‌اند که این بند برق آبی در سه سال آینده تکمیل می‌شود. به گفته‌ی آنان، با ایجاد این بند برق آبی، باشندگان مرکز دایکندی به قیمت ارزان صاحب برق می‌شوند. انجنير قربانعلی مصدق، آمر شرکت برشنا در دایکندی گفته است که در آینده ظرفیت تولیدی این بند برق بالا برده می‌شود.

به گفته‌ی او، اين بند، برق مورد نیاز ولسوالی شهرستان ولایت دايکندى را نیز تأمین می‌کند. سروی ابتدایی این بند برق توسط شرکت برشنا به همکاری بانک مرکزی آغاز شده است. با این حال، باشندگان ولایت دایکندی از ایجاد این بند برق آبی اظهار خرسندی کرده‌اند؛ اما آنان می‌گویند که با ایجاد یک بند برق مشکلات برقی آنان رفع نمی‌شوند.

به باور آنان، برای رفع مشکلات باشندگان دایکندی در زمینه‌ی برق، باید چندین بند برق آبی در مرکز و ولسوالی‌های این ولایت ایجاد شوند. در حال حاضر باشندگان ولایت دایکندی در زمینه‌ی برق با مشکلات جدی مواجه اند و گفته می‌شود که اکثر خانواده‌ها از ماشین و برق آفتابی (سولری) استفاده می‌کنند.

برق آفتابی ‌ضعیف است و صرف برای روشن کردن گروپ و تلویزیون استفاده می‌شود. از سوی دیگر، برق ماشینی برای باشندگان ولایت دایکندی بسیار قیمت تمام می‌شود. به همین دلیل، شماری از باشندگان مناطق دور‌دست این ولایت برق ندارند و ‌هنوز از چرغ‌های تیلی و گازی استفاده می‌کنند.