Credit: White House

امریکا و اروپا قصد دارند میلیاردها دالر دارایی مسدودشده‌ی روسیه را به اوکراین بدهند

روزنامه نیویورک تایمز گزارش داده است که ایالات متحده امریکا و اروپا قصد دارند با پایان‌یافتن بودجه‌ی کمک‌ها به اوکراین، بیش از ۳۰۰ میلیارد دالر دارایی مسدودشده‌ی بانک مرکزی روسیه در کشورهای غربی را به کی‌یف بدهند.

در گزارشی که این رسانه دیروز (پنج‌شنبه، ۳۰ قوس) منتشر کرده، به نقل از مقام‌های امریکایی و اروپایی آمده است که کاخ سفید مذاکرات فوری در این مورد را با متحدانش آغاز کرده است.

این رسانه گفته است که در هفته‌های اخیر مذاکرات میان وزرای دارایی، رؤسای بانک‌‌های مرکزی، دیپلمات‌ها و حقوق‌دان‌ها بر سر این موضوع تشدید شده است.

در گزارش این رسانه آمده است که دولت بایدن بر بریتانیا، فرانسه، آلمان، ایتالیا، کانادا و جاپان فشار وارد می‌کند که تا فرارسیدن دومین سالروز تهاجم روسیه به اوکراین، استراتژیی را در این مورد ارائه دهند.

این رسانه نوشته است که ایالات متحده به‌صورت مخفیانه در حال موافقت با استفاده از این مقدار دارایی مسدودشده‌ی روسیه برای حمایت از اوکراین است.

امریکا و کشورهای اروپایی پیش از این اعلام کرده بودند که بودجه‌ی کمک به اوکراین در حال اتمام است و برای تأمین بودجه دچار مشکل شده‌اند.

بر اساس گزارش نیویورک تایمز، اداره‌ی جو‌ بایدن، رییس‌جمهور امریکا در هماهنگی با کشورهای عضو گروه هفت، در حال بررسی این موضوع است که آیا می‌تواند با استفاده از اختیارات خود دست به این اقدام بزند یا نیازمند موافقت کنگره است.

در گزارش این رسانه آمده است که حمایت از چنین طرح قانونی در کنگره امریکا افزایش یافته است و این امر اداره‌ی بایدن را برای گرفتن اختیارات بیشتر در این مورد، امیدوار کرده است.

نیویورک تایمز گفته است که جو بایدن، رییس‌جمهور امریکا هنوز استراتژیی را در این مورد امضا نکرده و مذاکره بر سر بسیاری از جزئیات آن از جمله این‌که آیا این دارایی به‌صورت مستقیم به اوکراین داده شود و یا صرف بازسازی و کمک به اقتصاد این کشور شود، جریان دارد.

با این حال، نیویورک تایمز گفته است که میان شماری از مقام‌های ارشد امریکا این نگرانی وجود دارد که اگر این کشور چنین سابقه‌ای از خود ثبت کند، کشورهای جهان در حفظ دارایی‌های خود در بانک مرکزی نیویارک و یا به دالر با تردید مواجه خواهند شد.

نیویارک تایمز در تحلیل این خبر نوشته است که توقیف چنین مبلغ هنگفتی از یک کشور مستقل دیگر بی‌سابقه خواهد بود و می‌تواند عواقب قانونی و پیامدهای اقتصادی غیرقابل پیش‌بینی داشته باشد.

گاردین نیز گزارش داده است که کرملین روز جمعه اعلام کرد که روسیه هرگز هیچ کشوری را که دارایی‌هایش را مصادره کند، آرام نخواهد گذاشت و به دنبال اقدام تلافی‌جویانه خواهد بود.

گاردین به نقل از دیمیتری پسکوف، سخن‌گوی کرملین نوشته است که هرگونه تصرفی از این دست ضربه‌ی جدی به نظام مالی بین‌المللی وارد می‌کند و روسیه در صورت وقوع از حقوق خود در دادگاه‌ها و از راه‌های دیگر دفاع خواهد کرد.

روسیه تهاجم خود به اوکراین را در ۲۴ فبروری سال ۲۰۲۲ میلادی زیر نام عملیات ویژه آغاز کرد و از آن زمان تا اکنون حملات خود را بر شهرهای مختلف این کشور ادامه داده است.

اوکراین برای مقابله با روسیه در حدود دو سال گذشته به شدت متکی به کمک‌های مالی، تسلیحاتی و سیاسی امریکا و اروپا بوده است.

اما در هفته‌های اخیر بودجه‌ی کمکی جدید دولت بایدن به اوکراین در کنگره تأیید نشد و مجارستان نیز کمک ۵۰ میلیارد یورویی اتحادیه اروپا به این کشور را مسدود کرد.