Photo: UN Photo/Loey Felipe

شورای امنیت سازمان ملل قطع‌نامه‌ای را در مورد ارسال کمک به غزه تصویب کرد

اعضای شورای امنیت سازمان ملل متحد پس از روزها مذاکره پشت درهای بسته، قطع‌نامه‌‌ای را در مورد ارسال کمک‌های بشردوستانه به نوارغزه تصویب کردند.

اعضای این شورا حوالی ظهر امروز (جمعه، ۱ جدی) به وقت نیویارک این قطع‌نامه را با ۱۳ رأی موافق و دو رأی ممتنع به تصویب رساندند.

اعضای شورای امنیت سازمان ملل متحد در این قطع‌نامه خواستار اقدامات فوری برای اجازه‌ی دسترسی ایمن، بدون مانع و گسترده به کمک‌های بشردوستانه در سراسر غزه شده‌اند.

بر اساس گزارشی که در وبسایت «یوان نیوز» منتشر شده، ایالات متحده امریکا و روسیه به این قطع‌نامه رأی ممتنع داده‌اند.

پس از تصویب این قطع‌نامه، توماس گرینفیلد، نماینده‌ی امریکا در شورای امنیت آن را «نور امیدی در میان دریایی از رنج غیرقابل تصور» توصیف کرده است.

او گفته است: «امروز این شورا به صراحت اعلام کرد که همه‌ی گروگان‌ها باید فورا و بدون قید و شرط آزاد شوند و گروه‌های بشردوستانه باید بتوانند به گروگان‌ها، از جمله برای ملاقات‌های پزشکی دسترسی داشته باشند.»

نماینده‌ی امریکا افزود: «شورا تصریح کرد که همه‌ی طرف‌ها باید به قوانین بین‌المللی بشردوستانه احترام بگذارند و از امکانات غیرنظامی، بشردوستانه و سازمان ملل متحد و همچنین پرسنل بشردوستانه و پرسنل صحی باید محافظت شود.»

رأی‌گیری در مورد این قطع‌نامه که از سوی امارات متحده عربی پیشنهاد شده بود، تا اکنون بارها به دلیل مخالفت امریکا با متن پیش‌نویس به تعویق افتاده بود.

پیش از آغاز رأی‌گیری در مورد این قطع‌نامه، واسیلی نبنزیا، نماینده‌ی روسیه در شورای امنیت از متن پیش‌نویس انتقاد کرده بود و گفته بود که این متن «بسیار خنثا» شده است.

لانا نصیبه، نماینده‌ی دائم امارات متحده عربی در شورای امنیت سازمان ملل پیش از رأی‌گیری در مورد این قطع‌نامه گفته است که پیش‌نویس محصول رایزنی‌ها و تعاملات گسترده میان اعضای شورای امنیت و طرف‌های ذی‌ربط، به ویژه مصر و فلسطین است.

او گفته است که هدف این قطع‌نامه پاسخ به وضعیت وخیم انسانی در غزه و محافظت از کسانی است که سعی در رساندن کمک دارند.

این اولین قطع‌نامه‌ی شورای امنیت سازمان ملل متحد در مورد جنگ جاری در غزه است که به تصویب اعضای این شورا رسیده است.

پیش از این امریکا با استفاده از حق وتوی خود، بارها مانع تصویب قطع‌نامه‌های شورای امنیت در این مورد شده است.