Photo: WAFANewsEnglish

هیأت حماس برای بررسی پیشنهاد آتش‌بس، به مصر می‌رود

رسانه‌های بین‌المللی گزارش داده‌اند که هیأتی‌ از سوی‌ حماس به مصر می‌رود تا طرح پیشنهادی این کشور در مورد آتش‌بس و پایان دادن به جنگ غزه را بررسی کند.

به گزارش خبرگزاری فرانسه، این هیأت امروز (جمعه، ۸ جدی) به قاهره می‌رود.

این طرح هفته‌ی گذشته در اختیار مقامات حماس و جهاد اسلامی که آن‌ها نیز در حال نبرد با نیروهای اسرائیلی در نوار غزه هستند، قرار گرفته است.

منابع نزدیک به حماس به خبرگزاری فرانسه گفته‌اند که طرح سه مرحله‌ای مصر شامل آتش‌بس‌های قابل تمدید، آزادی گروگان‌های اسرائیلی از نزد حماس به ازای آزادی اسرای فلسطینی از زندان‌های اسرائیل‌ و آتش‌بس برای پایان دادن به جنگی‌ است که در هفتم اکتوبر آغاز شده است.

بر اساس گزارش این رسانه،‌ مصر همچنین پیشنهاد کرده است که پس از مذاکرات با همه‌ی جناح‌ها، دولتی ازتکنوکرات‌های فلسطینی تشکیل شود که مسئولیت حکومت و بازسازی غزه‌ی پس از جنگ را به عهده گیرد.

قرار است هیأت حماس در این سفر با مقام‌های مصری پاسخ جناح‌های فلسطینی و ملاحظات آنان را در مورد این طرح درمیان بگذارند.

یک‌ مقام حماس به خبرگزاری فرانسه گفته است که این ملاحظات آنان بر روش برنامه‌ریزی شده و تعداد اسرای فلسطینی که باید آزاد شوند و همچنین دستیابی به تضمینی برای خروج کامل نظامی اسرائیل از غزه، متمرکز است.

اسرائیل و حماس در جریان جنگ جاری از هفتم اکتوبر تا اکنون، تنها یک‌بار به توافق آتش‌بس مؤقت با میانجیگری قطر دست یافته‌اند.

در جریان این آتش‌بس که با دوبار تمدید شدن، هفت روز طول کشید، ۸۰ گروگان اسرائیلی و ۲۴۰ زندانی فلسطینی آزاد شدند.

مصر و قطر از میانجیگران اصلی در جنگ جاری بین حماس و اسرائیل هستند و با حمایت امریکا و سایر کشورها تلاش می‌کنند که زمینه‌ی آزادی گروگان‌های اسرائیلی و پایان یافتن جنگ در غزه فراهم شود.