استقبال کرزی از قطع‌نامه‌ی شورای امنیت؛ تفاهم‌ ملی راه برقراری صلح و ثبات در کشور است

حامد کرزی، رییس‌جمهور پیشین کشور از قطع‌نامه‌ی جدید شورای امنیت سازمان ملل متحد در مورد افغانستان استقبال کرده و گفته است که «تفاهم‌‌ ملی و تمثیل اراده‌ی مردم را راه برقراری صلح و ثبات دائمی در کشور می‌داند».

آقای کرزی عصر امروز (دوشنبه، ۱۱ جدی) با نشر اعلامیه‌ای در ایکس نوشته است که این قطع‌نامه «بیانگر احترام به حاکميت، استقلال، تمامیت ارضی و وحدت ملی ‎افغانستان و نشان‌دهنده‌ی هم‌سویی مجامع جهانی برای يک ‎افغانستان آرام، باثبات و مترقی است».

رییس‌جمهور پیشین کشور از توجه جامعه‌ی جهانی به افغانستان قدردانی کرده، اما تأکید کرده است که در «نهایت امر، کلید بیرون‌ آمدن از مشکلات و دستیابی به صلح و ثبات دائمی در دست خود افغان‌ها می‌باشد».

آقای کرزی همچنین آموزش دختران و پسران و سهیم بودن زنان در همه‌ی امور جامعه را «تضمین‌کننده»ی تعالی و ترقی افغانستان دانسته است.

او از مردم افغانستان و طالبان خواسته است که با اتفاق و اتحاد برای آرامی و آبادی کشور و احراز جایگاه شایسته‌ی افغانستان در نظام بین‌المللی، تلاش کنند.

شورای امنیت سازمان ملل متحد به‌تازگی قطع‌نامه‌ای را در چارچوب پیشنهادات ارزیابی مستقل افغانستان و برای اجرایی شدن این پیشنهادات صادر کرده است.

این قطع‌نامه با استقبال شماری از گروه‌ها‌ی سیاسی افغانستان مواجه شده است، اما طالبان با بخش‌هایی از این قطع‌نامه، از جمله تعیین یک نماینده‌ی ویژه برای افغانستان مخالفت کرده‌اند.