نامزدوزیران روز سه‌شنبه به مجلس معرفی می‌‌شوند

اطلاعات روز: محمد اشرف غنی، رییس جمهور کشور در دیدار با هیأت اداری مجلس نمایندگان اعلام کرد که نامزدوزیران پیش‌نهادی به روز سه‌شنبه هفته‌ی روان به این مجلس معرفی می‌شوند. او در ادامه گفت، خودش نامزدوزیران، رییس امنیت ملی و رییس بانک مرکزی را به مجلس معرفی و بعد برنامه‌ی پنج ساله‌‌‌ی حکومت را ارائه می‌کند.

رییس جمهور می‌گوید که رد یا تأیید نامزدوزیران از صلاحیت اعضای مجلس است و وی در این زمینه مداخله نمی‌کند. قرار بود نامزدوزیران پیش‌نهادی دیروز به مجلس نمایندگان معرفی شوند؛ اما رییس جمهور در دیدار با هیأت اداری این مجلس گفته است که برای معرفی آنان آمادگی نداشته است.

در همین حال، محمد صالح سلجوقی، معاون دوم مجلس نمایندگان گفت که رییس جمهور خودش به روز سه‌شنبه تمام برنامه‌ها‌ی کاری وزیران را در مجلس تشریح می‌کند. به گفته‌ی او، اشرف غنی از اعضای مجلس نمایندگان خواسته است که بعد از تشریح برنامه‌ها، روند رای‌گیری به نامزدوزیران را به‌زودی آغاز کنند.

او در ادامه گفت که اسناد تحصیلی ۲۳ نامزد‌وزیر به روز چهارشنبه هفته‌ی گذشته به مجلس فرستاده شده و صرف دو-سه نفر باقی مانده بود. سلجوقی افزود که پس از تقاضای مجلس نمایندگان، اسناد باقی‌مانده دوباره روان شد و امروز یا فردا، کار روی اسناد نامزدوزیران در کمیسیون‌های مجلس آغاز می‌شود.

پس از 105 روز تأخیر، اسامی نامزدوزیران، ریاست امنیت ملی و بانک مرکزی به روز دوشنبه هفته‌ی گذشته اعلام شد. رییس جمهور و رییس اجرایی تأخیر در معرفی کابینه را انتخاب افراد شایسته و مسلکی عنوان کرده بودند. اما پس از معرفی اسامی نامزدوزیران، شماری از نمایندگان مجلس گفتند که اکثر این افراد مسلکی نیستد و توان مدیریت را ندارند.

از سوی دیگر، شماری از اعضای مجلس گفته‌اند که تعدادی از این نامزدوزیران دوتابعیتی هستند و به آنان رای اعتماد نمی‌دهند. مجلس نمایندگان پس از اعلام اسامی نامزدوزیران تصمیم گرفته بود، به نامزدوزیران دوتابعیتی رای ندهد.

تعویق رخصتی زمستانی

قرار بود نمایندگان مجلس در هفته‌ی روان به رخصتی زمستانی بروند؛ اما معاون دوم این مجلس دیروز به صدای امریکا گفته است که به دلیل دادن رای اعتماد به نامزدوزیران و تصویب بودجه، تعطیلات زمستانی به تعویق افتاده است. طرح بودجه از سوی مجلس پیش‌تر به دلیل عدم رعایت توازن رد و برای اصلاحات دوباره به وزارت مالیه فرستاده شد.

مقام‌های وزارت مالیه به روز چهارشنبه هفته‌ی گذشته اعلام کردند که طرح بودجه‌ی سال مالی 1394 را پس از اصلاحات و گنجانیدن پیش‌نهادهای نمایندگان مجلس، دوباره به این مجلس فرستاده‌اند. هنوز این بودجه از سوی مجلس تصویب نشده؛ در حالی که از سال مالی جدید بیش از سه هفته می‌گذرد.