Photo: via UNAMA News on X

شورای امنیت سازمان ملل از حوثی‌ها خواست حملات به کشتی‌ها در دریای سرخ را متوقف کنند

شورای امنیت سازمان ملل متحد از حوثی‌های یمن خواسته است که حملات خود به کشتی‌ها در دریای سرخ و خلیج عدن را متوقف کنند.

به گزارش رویترز، شورای امنیت سازمان ملل دیروز (چهارشنبه، ۱۳ جدی) در یک نشست حملات حوثی‌ها به کشتی‌ها در دریای سرخ را بررسی کرده است.

شورای امنیت سازمان ملل متحد حملات حوثی‌ها را غیرقانونی و تهدیدی برای ثبات منطقه، آزادی کشتی‌رانی و عرضه‌ی جهانی مواد غذایی دانسته است.

در گزارش رویترز آمده است که اعضای شورای امنیت سازمان ملل متحد همچنین از حوثی‌ها خواسته‌اند که کشتی‌ باری مربوط به اسرائیل را که در نهم ماه نوامبر توقیف کرده، آزاد کنند.

کریس لو، نماینده‌ی امریکا در شورای امنیت گفته است: «این حملات پی‌آمدهای شدیدی برای امنیت دریایی، کشتی‌رانی و تجارت بین‌المللی دارد و وضعیت انسانی شکننده در یمن را تضعیف و ارسال کمک‌ها به این کشور جنگ‌زده را تهدید می‌کند.»

واسیلی نبنزیا، سفیر روسیه در سازمان ملل متحد نیز از رهبران شورشیان حوثی‌ خواست تا از هرگونه اقدامی که تهدیدی برای کشتی‌های تجاری و خدمه‌ی آن‌ها است، بکاهند.

با این حال، وی تأکید کرده است که ریشه‌ی این حملات، گسترش حملات اسرائیل علیه غزه است و از واشنگتن به‌دلیل ممانعت از قطع‌نامه‌هایی که خواستار آتش‌بس بودند، انتقاد کرد.

شورشیان حوثی در یمن از ۱۹ نوامبر در واکنش به حمله‌ی اسرائیل به غزه، بیش از ۲۰ کشتی را هدف حملات پهپادی و موشکی قرار داده‌اند.

برخی از کشورها، از جمله جاپان در این نشست خواستار اقدام شورا برای توقف حملات شدند، هرچند اشاره‌ای به نوع این اقدامات نکرده‌اند.

در روزهای اخیر شماری از کشورها، از جمله بریتانیا هشدار داده بودند که در صورت عدم توقف حملات حوثی‌ها به کشتی‌ها، آماده‌ی درگیری مستقیم با این گروه هستند.