طالبان تعرفه‌ی شماری از کالاهای وارداتی را تا ۴۰ درصد افزایش دادند

وزارت صنعت و تجارت طالبان اعلام کرده است که تعرفه‌ی گمرکی شماری از کالاهای وارداتی به افغانستان را از ۲.۵ تا ۴۰ درصد افزایش داده‌ است.

این وزارت دیروز (شنبه، ۱۶ جدی) با نشر اعلامیه‌‌ای در ایکس نوشته است که افزایش تعرفه‌ی این کالاها به درخواست تاجران و صنعت‌کاران و به‌منظور «اصل حمایت از تولیدات داخلی و افزایش تجارت و عواید دولت» صورت گرفته است.

بر اساس اعلامیه‌ی وزارت صنعت و تجارت طالبان، تعرفه‌ی گمرکی «کیچیپ بادنجان رومی» از ۱۰ درصد به ۳۰ درصد، پودر لباس‌شویی از ۱۲ درصد به ۱۶ درصد، گوگرد از پنج درصد به ۱۰ درصد، تخته‌های لاسانی (ام‌دی‌اف) از پنج درصد به هشت درصد و میخ آهنی از هشت درصد به ۱۲ درصد افزایش یافته است.

وزارت صنعت و تجارت طالبان همچنین افزوده است که تعرفه‌ی گمرکی سیم خاردار از هشت درصد به ۱۶ درصد، ترازوی دیجیتالی از ۲.۵ درصد به پنج درصد، ماشین‌های تریشل از ۱۶ درصد به ۲۰ درصد و مرغ زنده از ۲۰ درصد به ۴۰ درصد افزایش یافته است.

این وزارت گفته است که این کالاها در داخل کشور تولید می‌شوند و می‌توانند پاسخ‌گوی نیازهای مردم باشند.

پس از تسلط دوباره‌ی طالبان و با افزایش نرخ دالر در برابر افغانی، قیمت مواد خوراکی و اجناس نیز در بازارهای افغانستان افزایش کم‌سابقه یافت.

در ماه‌های اخیر و با پایین آمدن نرخ دالر در برابر پول افغانی، نرخ شماری از اقلام مواد غذایی و اجناس در بازارها تا حدودی کاهش یافته بود، اما احتمال می‌رود با افزایش تعرفه بر کالاهای وارداتی، نرخ آنان در بازارهای کشور نیز افزایش یابد.

افغانستان بخش بزرگی از کالاهای مورد نیاز خود را از کشورهای پاکستان، ایران و کشورهای آسیایی مرکزی وارد می‌کند و تولیدات داخلی سهم کمی در تأمین نیازهای بازار کشور دارد.