طالبان در تخار ۱۵ نفر را به اتهام عضویت در حزب تحریر بازداشت کرده‌اند

یک منبع محلی در شهر تالقان، مرکز ولایت تخار می‌گوید که استخبارات طالبان ۱۵ نفر را به اتهام عضویت در حزب تحریر در این ولایت بازداشت کرده است.

به‌گفته‌ی این منبع، این افراد حوالی ساعت ۱:۰۰ پس‌ازچاشت امروز (شنبه، ۲۳ جدی) هنگامی بازداشت شده‌اند که در یک خانه‌ی مسکونی در ناحیه‌ی دوم شهر تالقان گردهم آمده بودند.

این منبع ادعا دارد که این افراد بنرهای تبلغیاتی حزب تحریر را به همراه داشته‌اند و پس از بازداشت به زندان اداره‌ی استخبارات طالبان در تخار انتقال داده شده‌اند.

گفته می‌شود که حزب تحریر در ولایات شمال‌شرقی کشور، از جمله تخار پیروان زیادی دارد. منبع در تخار می‌گوید که شمار زیادی از اعضای حزب تحریر در این ولایت استادان دانشگاه و دانشجویان هستند.

مسئولان محلی طالبان در تخار تا اکنون در این باره به‌صورت رسمی به رسانه‌ها اطلاعات نداده‌اند.

در ماه قوس سال جاری استخبارات طالبان در ولایت بدخشان نیز ده‌ها نفر را به اتهام عضویت در حزب تحریر بازداشت کرده بود.

حزب‎ تحریر در سال ۱۹۵۳ توسط تقی‎الدین نبهانی، روحانی فلسطینی ایجاد شد. شیخ عطاء بن خلیل ابورشته از سال ۲۰۰۳ تا اکنون رهبری این حزب را به ‌عهده دارد.

این حزب ادعا دارد که در ۵۰ تا ۶۰ کشور جهان فعال است. اما فعالیت این حزب در اکثر کشورها غیرقانونی حساب می‌شود.

سال گذشته برخی از رسانه‌ها، از جمله روزنامه هشت صبح گزارش داده بودند که استخبارات طالبان فعالیت این حزب را ممنوع کرده است. در همان سال منابع در پنجشیر به روزنامه اطلاعات روز گفته بودند که حزب تحریر با طالبان «بیعت» کرده است.

فعالیت حزب تحریر در حکومت پیشین افغانستان نیز جنجالی بود. به‌گفته‌ی مقام‌های حکومت پیشین، این حزب در وزارت عدلیه‌ی افغانستان ثبت نیست و جواز فعالیت ندارد.