وزارت معارف: بیش از یک میلیون کودک از رفتن به مکتب محروم شده‌اند

اطلاعات روز: مقام‌های وزارت معارف از محروم ماندن بیش از یک میلیون کودک از رفتن به مکتب خبر داده‌اند. به گفته‌ی آنان، این کودکان به دلیل ناامنی، مشکلات اقتصادی و فرهنگی از رفتن به مکتب محروم شده‌اند. کبیر حقمل، سخنگوی این وزارت دیروز به رادیو آزادی گفته است که 1.3 میلیون کودک از رفتن به مکتب در کشور محروم شده‌اند.

به گفته‌ی او، حدود سه صد هزار این کودکان به دلیل مشکلات امنیتی از رفتن به مکتب‌ها بازمانده‌اند. سخنگوی وزارت معارف گفته است که نزدیک به یک میلیون کودک‌ دیگر بنابر مشکلات اقتصادی و فرهنگی در شهرهای بزرگ و بسیاری از مناطق دوردست‌ از رفتن به مکتب محروم شده‌اند.

اما او گفته است که در سال جدید تعلیمی با تطبیق برخی از برنامه‌ها، زمینه‌ی جذب صدها هزار کودک در مکتب‌ها فراهم می‌شود. این در حالی است که پیش‌تر آصف ننگ، سرپرست وزارت معارف گفته بود که در سراسر کشور بیش از 500 مکتب به دلیل نا‌امنی مسدود شده‌اند.

بر‌علاوه‌ی این مشکلات، شماری از مکتب‌های مناطق دور‌دست ساختمان ندارند و دانش‌آموزان زیر خیمه‌ها درس می‌‌خوانند. نبود معلمان مسلکی از مشکلات دیگر فراراه معارف کشور خوانده شده و گزارش‌هایی به نشر رسیده‌اند که در شماری از ولایت‌ها علمای دینی مضمون‌های علوم طبیعی و ساینسی را تدریس می‌کنند.

بر اساس آمارهای ارائه شده، در حال حاضر تعداد شاگردان مکتب‌ها در سراسر کشور به بیش از ده میلیون رسیده‌ است. در همین حال، شماری از اعضای مجلس نمایندگان و فعالان مدنی از سران حکومت جدید خواسته‌اند که برای حل مشکلات معارف و رشد آن برنامه‌های مشخصی را روی دست گیرند.

حمیرا ایوبی، عضو کمیسیون معارف و تحصیلات عالی مجلس نمایندگان می‌گوید که اگر امنیت معارف در کشور گرفته نشود، وزارت معارف برنامه‌هایش را به‌طور درست تطبیق نمی‌تواند. او از علمای دینی خواست که برای حل مشکلات مکتب‌های کشور با وزارت معارف همکاری کنند.