گذرگاه تورخم

گذرگاه مرزی تورخم برای سومین روز به‌روی موترهای باربری مسدود ماند

گذرگاه مرزی تورخم بین افغانستان و پاکستان امروز (دوشنبه، ۲۵ جدی) برای سومین روز به‌روی رفت‌وآمد موترهای باربری مسدود ماند.

رسانه‌ی پاکستانی «خراسان داییری» گزارش داده است که امروز مقام‌‌های امنیتی طالبان و پاکستان نشستی را در این مورد برگزار کرده‌اند.

بر اساس گزارش این رسانه، مقام‌های دو طرف توافق کرده‌اند که اختلاف‌ها در مورد تردد از طریق گذرگاه تورخم را با مقام‌های ارشد خود در کابل و اسلام‌آباد مطرح کنند.

در گزارش این رسانه آمده است که مقام‌های پاکستان گفته‌اند که آنان به رانندگان افغانستان برای تهیه مدارک قانونی تردد به پاکستان مهلت داده بودند، اما آنان این مهلت را جدی نگرفته‌اند.

این رسانه افزوده است که مقام‌های طالبان در این نشست شکایت کرده‌اند که پاکستان بدون اطلاع قبلی گذرگاه تورخم را مسدود کرده است و در صورت ادامه‌ی این رویه، این گذرگاه را «برای همیشه» می‌بندند.

گذرگاه مرزی تورخم از اوایل صبح روز شنبه هفته‌ی جاری به‌روی ترانزیت موترهای باربری مسدود شد.

نورمحمد حنیف، رییس اطلاعات و فرهنگ طالبان در ننگرهار گفت که این گذرگاه از سوی پاکستان مسدود شده و مقام‌های مرزی آن کشور از رانندگان افغانستان پاسپورت و ویزا درخواست می‌کنند.

او افزود که در پی این تصمیم، طالبان نیز از رانندگان پاکستانی پاسپورت و ویزا درخواست می‌کنند و بدون آن به آنان اجازه‌ی ورود به افغانستان را نمی‌دهند.

خبرگزاری فرانسه در اولین روز مسدود شدن این گذرگاه نوشته بود که صدها موتر باربری در دو سوی مرز گیر مانده‌اند.

گزارش‌هایی نیز وجود داشت که مرزبانان پاکستانی به بیماران بدون پاسپورت و ویزا نیز اجازه‌ی ورود به آن کشور را نمی‌دهند.

پاکستان در پی افزایش حملات مسلحانه و تروریستی در آن کشور اقدامات سخت‌گیرانه‌ای در مرزهای کشور خود افزایش داده است.

پیش از این اقدامات، رانندگان دو‌ کشور با شناس‌نامه و شناخت‌کار رفت‌و‌آمد می‌کردند.