Photo: NATO / Flickr

وزیر امور خارجه‌ی اوکراین: اگر تسلیحات تمام شود، با بیل می‌جنگیم

دیمیترو کولبا، وزیر امور خارجه‌ی اوکراین گفته است که کشورش در برابر روسیه تسلیم نخواهد شد و حتا اگر تسلیحات تمام شود، اوکراینی‌ها با بیل خواهند جنگید.

او در گفت‌وگو با رسانه ای‌بی‌سی‌نیوز امریکا گفته است که فرصت کنگره‌ی امریکا برای تصویب بودجه‌ی نظامی به اوکراین تمام شده است.

دولت بایدن و جمهوری‌خواهان کنگره‌ی امریکا تا اکنون در مورد بسته‌ی کمکی به اوکراین که شامل ۶۰ میلیارد دالر می‌شود، به توافق نرسیده‌اند.

کولبا گفته است که پول بیشتر برای اوکراین به‌طور بالقوه از رویارویی مستقیم ناتو با روسیه که در آن نیروهای امریکایی مجبور به مداخله خواهند شد، جلوگیری می‌کند.

او گفته است: «بهای حمایت از اوکراین هرچه باشد، در صورت شکست اوکراین، بهای رفع آشفتگی بسیار بسیار بیشتر در جهان خواهد بود.»

او همچنین به ایالات متحده و متحدانش هشدار داده است که پیروزی روسیه در اوکراین پیامی بسیار قوی برای دیگر دشمنان غرب خواهد بود.

کولبا گفته است: «اگر غرب نتواند روسیه را در اوکراین متوقف کند، چه‌کسی دیگری را می‌تواند در سایر نقاط جهان متوقف کند؟»

با این حال، کولبا گفته است اوکراین هرگز تسلیم روسیه نخواهد شد.

ای‌بی‌سی‌نیوز به نقل از کولبا نوشته است: «حتا اگر سلاح‌های‌مان تمام شود، با بیل می‌جنگیم.»

این دیپلمات ارشد کی‌یف با تأکید بر این‌که سرانجام روزی اوکراین باید با روسیه مذاکره کند، گفته است هرگونه مذاکره‌ای با دولت پوتین تا زمانی که اوکراین در موقعیت بسیار قوی‌تری در میدان نبرد قرار نگیرد، منتفی است.

بنابر گزارش ای‌بی‌سی‌نیوز، او اذعان کرده است که ارتش روسیه «درس‌های خود را آموخته» و اکنون «به مراتب بیشتر با جنگ سازگار شده است»، اما او «شکست‌های بیشتری» را برای روسیه در سال جاری پیش‌بینی کرده است.

نیروهای روسیه در هفته‌های اخیر در میدان نبرد قاطع‌تر عمل کرده و مناطق کوچکی در شرق اوکراین در اطراف شهر آودیوکا را تصرف کرده‌اند.

با این حال، کولبا مدعی شده است که این «حداقل» دست‌آوردها برای روسیه «بهای بسیار بالایی» داشته و این تصور که روسیه اکنون در میدان جنگ شتاب گرفته را رد کرده است.