Photo: IRNA

سرپرست سفارت ایران در کابل: امریکا در تلاش «ناامن‌سازی» افغانستان است

حسن کاظمی قمی، نماینده‌ی ویژه و سرپرست سفارت ایران در کابل می‌گوید که امریکا در تلاش «ناامن‌سازی» افغا‌نستان است و این امر برای آن کشور یک «اولویت» است.

کاظمی قمی در مصاحبه‌ای که دیروز (سه‌شنبه، ۲۶ جدی) درخبرگزاری دولتی ایران-ایرنا منتشر شده، گفته است که «امریکایی‌ها با وجود شکست مفتضحانه‌‌ی خود در افغانستان، همچنان منطقه و افغانستان را رها نکرده‌اند».

نماینده‌ی ویژه ایران گفته است که امریکا به دلایل مختلف سیاست «ناامن‌سازی» افغانستان را دنبال می‌کند؛ زیرا آن کشور فکر می‌کند که افغانستان می‌تواند محل تنازع و تقابل با کشورهای چین، ایران و روسیه باشد.

کاظمی قمی گفته است: «پدیده‌‌ی تروریسم، از جمله داعش خراسان جزو راهکارهای امریکا است که در راستای ناامن‌سازی افغانستان دنبال می‌شود.»

او گفته است که همسایگان افغانستان بیشترین اثرپذیری را از تحولات این کشور دارند و به همین دلیل بیشترین تعامل را با مردم و «حاکمیت» این کشور دارند.

به‌گفته‌ی سرپرست سفارت ایران در کابل، «هرچقدر افغانستان به سمت بی‌ثباتی و ناامنی برود شاهد سیل حرکت پناه‌جویان افغانستانی به سمت کشورهای همسایه، از جمله ایران خواهیم بود. اگر اقتصاد افغانستان بحرانی‌تر شده و فقر شدت پیدا کند، افزایش کشت مواد مخدر و جذب نیرو برای گروه‌های تروریستی مثل داعش را شاهد خواهیم بود».

کاظمی قمی گفته است: «کشورهای همسایه باید هوشیار باشند تا بتوانند همکاری‌های همه جانبه، از جمله امنیتی را با افغانستان شکل بدهند. تروریسم مرز نمی‌شناسد لذا مقابله با تروریسم باید به‌صورت دسته‌جمعی انجام شود.»

او گفته است: «خوشبختانه به یک رویکرد مثبت در رایزنی‌ها با بازیگران مهم منطقه، از جمله پاکستان دست یافته‌ایم‌. ما بر همکاری‌های منطقه‌ای در تعامل با ‌کابل تأکید کردیم و توافق شد که این رویکرد در اولویت قرار بگیرد و بر همین اساس گروه تماس منطقه‌ای تشکیل شد.»

کاظمی قمی این مصاحبه را در جریان سفرش به پاکستان با خبرگزاری دولتی ایران-ایرنا انجام داده است.

او پس از گفت‌وگو با مقام‌های پاکستانی در ایکس نوشته است که با همتایان پاکستانی خود توافق کرده‌اند که کشورهای همسایه‌ی افغانستان هسته‌ی اصلی گروه تماس منطقه‌ای برای افغانستان را تشکیل داده و بسته‌ای از پیشنهادات سازنده را به حکومت سرپرست افغانستان (طالبان) ارائه کنند.

ایران در بیش از دودهه‌ی گذشته منتقد سیاست‌ها و حضور امریکا در افغانستان بوده است.

این کشور در جریان گفت‌وگو‌های صلح میان طالبان و امریکا در دوحه نیز شماری از مقام‌های طالبان، از جمله عبدالغنی برادر را به تهران دعوت و وزیر خارجه‌ی پیشین ایران با آنان دیدار کرد.

از زمان تسلط دوباره‌ی طالبان بر افغا‌نستان، ایران با وجود تنش‌ها با این گروه بر سر مسائل مرزی و حق‌آبه‌ی رود هلمند، با این گروه تعامل گسترده داشته و سفارت افغانستان در تهران و قنسولگری کشور در مشهد را به این گروه تحویل داده است.