photo by Lt. Aaron B. Hicks/ Flickr

کوریای جنوبی، امریکا و ‌جاپان هم‌زمان با تشدید تنش با کوریای شمالی، رزمایش دریایی برگزار کردند

رسانه‌های بین‌المللی گزارش داده‌اند که همزمان با تشدید تنش‌ها با کوریای شمالی، کوریای جنوبی، امریکا و جاپان یک رزمایش مشترک دریایی برگزار کرده‌اند.

به گزارش آسوشیتدپرس، رییس ستاد مشترک ارتش کوریای جنوبی گفته است که این رزمایش برای سه روز برگزار شده بود و امروز (چهارشنبه، ۲۷ جدی) به پایان رسیده است.

بر اساس گزارش این رسانه، این رزمایش در آب‌های جزیره‌ی «ججو» در کوریای جنوبی برگزار شده است.

به‌گفته‌ی رییس ستاد مشترک کوریای جنوبی، در این رزمایش نُه کشتی جنگی از سه کشور، از جمله ناو هواپیمابر کارل وینسون و ناوشکن‌های ایجیس از کوریای جنوبی و جاپان اشتراک داشتند.

بر اساس گزارش آسوشیتدپرس، رییس ستاد مشترک ارتش امریکا هم گفته است که این رزمایش با هدف تشدید قابلیت‌های بازدارندگی و واکنش ترکیبی کشورها در برابر تهدیدات هسته‌ای، موشکی و زیرآبی کوریای شمالی انجام شده است.

رییس ستاد مشترک ارتش امریکا همچنین گفته است آموزش نحوه‌ی جلوگیری از حمل‌ونقل غیرقانونی سلاح‌های کشتار جمعی در دریا نیز بخشی از این رزمایش بوده است.

در عین حال، قرار است دیپلمات‌های ارشد سه کشور برای مذاکره در مورد بن‌بست عمیق با پیونگ یانگ در سئول با یک‌دیگر دیدار کنند.

در جریان هفته‌ی جاری، کیم جونگ اون، رهبر کوریای شمالی در پارلمان آن کشور اعلام کرد که پیونگ یانگ دیگر خود را به اتحاد مسالمت‌آمیز با کوریای جنوبی متعهد نمی‌داند و دستور داد که ایده‌ی تشکیل دولت مشترک میان دو کشور را از قانون اساسی حذف کند.

رهبر کوریای شمالی همچنین کوریای جنوبی را دست‌نشانده‌ی درجه‌یک امریکا خواند که شیفته‌ی منازعه است و تهدید کرد که با سلاح‌های هسته‌ای خود جنوب را نابود خواهد کرد.

رهبران کوریای جنوبی به این اظهارات واکنش تند نشان داده و همراه با متحدان خود در تلاش هماهنگ کردن واکنش‌ها و رویکردها نسبت به کوریای شمالی است.