Photo: Mil.ru

بلاروس می‌خواهد امکان استفاده از سلاح‌های هسته‌ای روسیه در خاک خود را فراهم کند

بلاروس می‌خواهد با ارائه‌ی دکترین نظامی جدید، امکان استفاده از سلاح‌های هسته‌ای روسیه مستقر در خاک خود را فراهم کند.

به گزارش آسوشیتدپرس، ویکتور خرنین، وزیر دفاع بلاروس دیروز (سه‌شنبه، ۲۶ جدی) در نشست شورای امنیت ملی این کشور این موضوع را بیان کرده است‌.

بر اساس گزارش این رسانه، وزیر دفاع بلاروس گفته است: «ما به وضوح دیدگاه بلاروس در مورد استفاده از سلاح‌های هسته‌ای تاکتیکی مستقر در خاک خود را اعلام می‌کنیم.»

او افزوده است: «فصل جدیدی ظاهر شده است، جایی که ما به وضوح تعهدات متحدان خود را در قبال متحدان خود تعریف می‌کنیم.»

روسیه سال گذشته تسلیحات هسته‌ای تاکتیکی خود را در بلاروس مستقر کرد، اگرچه جزئیاتی در مورد تعداد این تسلیحات ارائه نشده است.

روسیه می‌گوید بر استفاده از سلاح‌هایی که برای میدان نبرد در نظر گرفته شده‌اند و برد کوتاه و بازدهی نسبتا پایینی دارند، نظارت خواهد کرد.

هنوز مشخص نیست که چگونه دکترین جدید ممکن است در مورد تسلیحات روسی اعمال شود.

این دکترین قرار است برای تصویب به «مجمع تمام مردم بلاروس»، یک نهاد نمایندگی که در بلاروس به موازات پارلمان فعالیت می‌کند، ارائه شود.

بلاروس زمانی که بخشی از اتحاد جماهیر شوروی بود، سلاح‌های هسته‌ای تاکتیکی و دوربرد داشت، اما پس از فروپاشی اتحاد جماهیر شوروی، آن‌ها را به روسیه منتقل کرد.

روسیه در ۲۴ فبروری ۲۰۲۲ با استفاده از خاک بلاروس نیروهای خود را به اوکراین اعزام کرد و در این کشور پایگاه‌های نظامی و تسلیحاتی دارد.

الکساندر ولفوویچ، دبیر شورای امنیت بلاروس گفته است که استقرار تسلیحات هسته‌ای روسیه در این کشور به‌منظور جلوگیری از تجاوز پولند، عضو ناتو، به کشورش است.

او گفته است: «متأسفانه، اظهارات همسایگان ما، به‌ویژه پولند… ما را مجبور کرد که دکترین نظامی خود را تقویت کنیم.»