Support Etilaatroz to Help Afghanistan’s Free Press Remain Alive

فایننشال‌تایمز: امریکا از چین خواسته است که ایران را وادار به مهار حملات حوثی‌ها کند

روزنامه فایننشال‌تایمز گزارش داده است که امریکا از چین خواسته است که با اعمال فشار ایران را وادار به مهار حملات حوثی‌ها بر کشتی‌های تجاری در دریای سرخ کند.

این روزنامه امروز (چهارشنبه، ۴ دلو) در گزارشی به نقل از مقام‌های امریکایی نوشته است که این کشور در سه ماه گذشته بارها از چین خواسته است که این پیام را به ایران منتقل کند که با حمایت حوثی‌ها به تنش در خاورمیانه دامن نزند.

در گزارش این روزنامه آمده است که ظاهرا بجینگ تمایلی به دخالت در این موضوع ندارد و اقدام جدی در این زمینه نکرده است.

بر اساس گزارش این رسانه، جک سالیوان، مشاور امنیت ملی کاخ سفید و جان فاینر، معاون در دیدارهای‌شان با لیو جیانچائو، رییس بخش ارتباط بین‌المللی حزب کمونیست چین در ماه جاری میلادی در واشنگتن، درباره‌ی این موضوع بحث کرده‌اند.

این روزنامه افزوده است که آنتونی بلینکن، وزیر خارجه‌ی امریکا نیز این موضوع را با همتای چینی خود در میان گذاشته است.

سوزان مالونی، رییس بخش مطالعات سیاست خارجی در مؤسسه «بروکینگز» نیز به فایننشال‌تایمز گفته است که با کارشناسان چینی در این مورد صحبت کرده، اما تمایل جدی همکاری را در آنان ندیده است.

او گفته است: «من فکر می‌کنم آنچه آنان حسابش را کرده‌اند این است که این بحران ایالات متحده و شرکای آن را درگیر کرده و تأثیر قابل توجهی بر کشتی‌رانی چین نداشته است.»

فایننشال‌تایمز در گزارش خود به نقل از یکی از مقام‌های امریکایی نوشته است که ایالات متحده به طرح موضوع ایران و حملات حوثی‌ها با بجینگ ادامه خواهد داد، اما نسبت به تغییر نگرش چین خوشبینی چندانی ندارد.

امریکا در حالی خواستار اعمال فشار چین بر ایران برای مهار حملات حوثی‌ها شده که در دو هفته‌ی اخیر همراه با متحدانش، هشت‌بار مواضع حوثی‌ها را در یمن هدف قرار داده است.

در تازه‌ترین مورد، بامداد امروز ارتش امریکا به یمن حمله کرد و دو موشک ضد کشتی حوثی‌ها را که برای شلیک به سمت هدفی در دریای سرخ آماده‌ بودند، منهدم کرد.