چهار نامزدوزیر برنامه‌های کاری‌شان را به مجلس ارائه کردند

اطلاعات روز: چهار نامزدوزیر در مجلس نمایندگان حضور یافتند و برنامه‌های کاری‌شان را ارائه کردند. شیر محمد کریمی، نامزدوزیر وزارت دفاع، محمدگل زلمی یونسی، نامزدوزیر وزارت معارف، فیض محمد عثمانی، نامزدوزیر وزارت حج و اوقاف و نصیر احمد درانی، نامزدوزیر وزارت انکشاف دهات‌ از جمله‌ی کسانی بودند که امروز برنامه‌های‌شان را به مجلس ارائه کردند.

در نخست شیر ‌محمد کريمى، برنامه‌ی کاری‌‌اش‌ را ارائه کرد و گفت که اگر از مجلس رای اعتماد دریافت کند، رابطه‌ی معقول و هماهنگی در سطح تاکتیکی با پاکستان برقرار می‌کند. او افزود، دور نگه‌داشتن ارتش از تمايلات حزبى و سیاسی، افزایش قابلیت‌های ترانسپورتی ارتش و مبارزه علیه فساد از برنامه‌های دیگرش اند.

اصلاحات و انکشاف در مدیریت رهبری، سپردن کار به اهل کار، تأمین عدالت، تنظیم اداره‌ی مالی اردو از برنامه‌های دیگر نامزدوزیر وزارت دفاع ملی بودند. کریمی موضوع دو تابعیتی‌اش را رد کرد. به‌دنبال آن، محمد‌گل زلمى يونسى، نامزدوزیر وزارت معارف برنامه‌‌ی کاری‌اش را ارائه کرد و گفت که فساد اداری در معارف را از بین می‌بر‌م.

او از بین بردن تعصب، مداخله‌هاى ناسالم در معارف، توجه به وضعيت معلمان، ايجاد معارف باکيفيت، انکشاف مدرسه‌های دينى، بلند بردن سطح دانشِ آموزگاران، توجه به چاپ کتاب‌های درسى، فراهم کردن زمینه‌ی آموزش برای کوچى‌ها و ايجاد صنوف کمپيوتر در مکتب‌ها را از برنامه‌های اساسی دیگرش خواند.

اعمار تعميرهای معيارى براى مکتب و توسعه‌ی برنامه‌ی تربيه‌ی معلم در ولسوالى‌ها، تهيه‌ی سرپناه براى معلمان و کارکنان معارف، نظارت از مکتب‌های خصوصى، ایجاد هماهنگی میان مکتب‌های خصوصى و دولتى و جلب توجه‌‌ بیش‌تر جهانی برای کمک‌‌ به معارف، از برنامه‌ی دیگر نامزدوزیر معارف بودند.

هم‌چنان فیض محمد عثمانی، نامزد وزارت حج و اوقاف هنگام تشریح برنامه‌ی کاری‌اش گفت، اگر از مجلس رای اعتماد دریافت کنم، اصلاحات را در این اداره به میان ‌آورم و یک مرکز تخصصی دارالافتاح را برای موضع‌گیری‌های مشخص ایجاد می‌کنم. او افزود،۹۰ درصد مسجدهای کشور غیر‌رسمی اند و این مسجدها را رسمی می‌کند.

نصير احمد درانى، چهارمين نامزد‌وزيرى بود که برنامه‌های کاری خود را به مجلس ارائه کرد. او گفت که اگر از سوی مجلس رای اعتماد کسب کند، بهتر شدن زندگی مردم در دهات، بازنگری برنامه‌های ملی و انکشافی، کم کردن فاصله میان دهات و شهرها، مبارزه با فساد اداری، انکشاف صنایع و اقتصاد روستایی را در اولویت قرار می‌دهد.

فراهم نمودن زمینه‌هاى سرمایه‌گذاری در روستاها، ایجاد مارکیت براى تولیدات محلی، ساخت سرک و پل‌ها در مسير قريه‌ها، بازسازی و پروژه‌های کوچک برق از برنامه‌های دیگر وی بودند. رییس جمهور دیروز 24 نامزدوزیر را به مجلس معرفی کرد و قرار است در روزهای آینده نامزدوزیران دیگر نیز برنامه‌های‌شان را به این مجلس ارائه کنند.