وزارت دفاع امریکا

پنتاگون: امریکا به‌دنبال جنگ با ایران نیست

به‌دنبال کشته‌شدن سه سرباز امریکایی در نزدیکی مرز سوریه در اردن و افزایش تنش در خاورمیانه، پنتاگون یا وزارت دفاع امریکا گفته است که به‌دنبال جنگ با ایران نیست.

جو بایدن، رییس‌جمهور امریکا شبه‌نظامیان مورد حمایت ایران در منطقه را مسئول حمله به نظامیان امریکایی در شمال‌شرق اردن خوانده و گفته بود عاملان حمله پاسخ‌‌گو خواهند شد.

در این حمله سه نظامی امریکایی کشته و بیش از ۴۰ نفر دیگر زخمی شده‌اند. این اولین حمله‌ی مرگ‌بار علیه نیروهای امریکایی از زمان آغاز جنگ اسرائیل و حماس در ماه اکتوبر بود که نشان‌دهنده‌ی تشدید تنش در خاورمیانه است.

در پی این حمله برخی از مقام‌های امریکایی خواستار حمله‌ی امریکا علیه ایران شده بودند.

ایران اما نقش‌داشتن خود در این حمله را تکذیب کرده و گفته است که «گروه‌های مقاومت» در منطقه از ایران دستور نمی‌گیرند.

به گزارش رویترز، آنتونی بلینکن، وزیر امور خارجه‌ی ایالات متحده گفته است: «همان‌گونه که رییس‌جمهور دیروز گفت، ما پاسخ خواهیم داد و این پاسخ می‌تواند چند سطح داشته باشد، در چند مرحله انجام شود و در طول زمان ادامه یابد.»

با این حال مقام‌های پنتاگون می‌گویند که ایران قصد وارد شدن به جنگ را ندارد.

رویترز به نقل از سابرینا سینگ، سخن‌گوی پنتاگون نوشته است: «ما قطعا به‌دنبال جنگ نیستیم و شواهدی نیز مبنی بر این‌که ایران به‌دنبال جنگ با ایالات متحده باشد نمی‌بینیم.»

نیروهای امریکایی از هفتم اکتوبر، از زمان آغاز جنگ اسرائیل و حماس در غزه، تا اکنون بیش از ۱۶۰ بار در عراق، سوریه و اردن مورد حمله قرار گرفته‌اند. کشتی‌های امریکایی در دریای سرخ نیز هدف حملات حوثی‌های مورد حمایت ایران بوده است.