سقوط یک هواپیمای مالزیایی در شرق اوکراین؛ دادگاه سازمان ملل روسیه را مسئول ندانست

دادگاه بین‌المللی دادگستری روسیه را مسئول سقوط یک‌ هواپیمایی خطوط هوایی مالزیا در سال ۲۰۱۴ میلادی در شرق اوکراین ندانست‌.

به گزارش خبرگزاری رویترز، حکم قضات دادگاه بین‌المللی دادگستری در این مورد دیروز (چهارشنبه، ۱۱ دلو) صادر شده است.

بر اساس گزارش این رسانه، یکی از مواردی پرونده‌ای که اوکراین در سال ۲۰۱۷ علیه روسیه در دادگاه دادگستری بین‌المللی باز کرده بود مربوط به سقوط این هواپیما بود.

اوکراین ادعا کرده بود که روسیه سیستم موشکی را که هواپیمای «ام‌اچ ۱۷» خطوط هوایی مالزیا در شرق این کشور با آن ساقط شده بود، فراهم کرده است‌.

کیف در این پرونده همچنین روسیه را متهم به نقض معاهده ضدتروریسم از طریق تأمین مالی جدایی طلبان در شرق اوکراین کرده بود.

بر اساس گزارش رویترز، قضات دادگاه بین‌المللی دادگستری، دریافته‌اند که روسیه عناصری از معاهده ضدتروریسم را نقض کرده است، اما از صدور حکم براساس اتهام اوکراین مبنی بر این‌که مسکو مسئول سقوط هواپیمای خطوط هواپی مالزیا است، خودداری کردند.

در همین حکم، قضات دادگاه بین‌المللی دادگستری روسیه را به دلیل عدم حمایت از آموزش زبان اوکراینی در شبه جزیره کریمه پس از الحاق در سال ۲۰۱۴، محکوم به نقض معاهده ضدتبعیض کردند.

به گزارش رویترز، دادگاه در هردو مورد درخواست اوکراین مبنی بر پرداخت غرامت را رد کرده و تنها به روسیه دستور داد که از معاهدات پیروی و هرگونه ادعا در مورد تأمین مالی تروریسم را بررسی کند.

اوکراین همچنین گفته بود که روسیه در تلاش است فرهنگ تاتارها و اوکراینی‌ها را از بین ببرد.

دادگاه بین‌المللی دادگستری تمام ادعاهای مربوط به تاتارها را رد کرد، اما مسکو را به عدم تلاش کافی برای حمایت از آموزش زبان اوکراینی محکوم کرد.

رویترز نوشته است که این احکام، برای اوکراین یک شکست در این دعوای حقوقی به شمار می‌رود.

آرای دادگاه بین‌المللی دادگستری در این مورد قطعی و غیرقابل تجدیدنظر است.

این حکم در حالی صادر شده است که روسیه و اوکراین از فبروری سال ۲۰۲۲ درگیر جنگ هستند.