Photo: @IRIMFA on X

ایران حملات امریکا در عراق و سوریه را «ماجراجویانه و خطای راهبردی» خواند

ناصر کنعانی، سخن‌گوی وزارت خارجه‌ی ایران حملات امریکا در عراق و سوریه را محکوم کرده و آن را «ماجراجویانه و خطای راهبردی دولت امریکا» خوانده که به‌گفته‌ی او، نتیجه‌اش تشديد تنش و بی‌ثباتی در منطقه است.

امریکا می‌گوید که شب گذشته حملاتی را علیه گروه‌های مورد حمایت ایران در عراق و سوریه انجام داده و در این حملات حداقل ۸۵ محل هدف حمله قرار گرفته است.

اما مقام‌های عراقی و سوری در واکنش شان این حملات را محکوم و آن را نقض حاکمیت شان خوانده‌اند.

به گزارش رویترز، دفتر محمد شیعه السودانی، نخست‌وزیر عراق امروز (شنبه، ۱۴ دلو) اعلام کرده است که در حملات هوایی شبانه‌ی امریکا به اهدافی در عراق ۱۶ نفر، از جمله غیرنظامیان کشته و ۲۵ نفر زخمی شده‌اند.

دفتر السودانی در بیانیه‌ای این حملات را «تجاوزی علیه حاکمیت عراق» خوانده و آن را محکوم کرده است.

رویترز همچنین به نقل از وزارت دفاع سوریه گزارش داده است که حملات نیروهای امریکایی به اهدافی در این کشور منجر به کشته و زخمی‌شدن تعدادی از غیرنظامیان و سربازان و وارد شدن خسارات قابل توجهی به اموال عمومی و خصوصی شده است.

وزارت خارجه‌ی سوریه هم حملات شبانه‌ی امریکا به اهدافی در عراق و سوریه را محکوم کرده است.

در بیانیه‌ای که خبرگزاری دولتی سانا منتشر کرده، آمده است که حملات امریکا «یک بار دیگر ثابت کرد که… نیروهای نظامی این کشور صلح و امنیت بین‌المللی را تهدید و آتش درگیری را در منطقه شعله‌ور می‌کنند.»

سخن‌گوی وزارت خارجه‌ی ایران هم این حملات را ناقض حاکمیت و تمامیت ارضی عراق و سوریه، حقوق بین‌الملل و نقض صریح منشور ملل متحد دانسته است.

کنعانی گفته است: «افزون بر حمایت تمام‌عیار امریکا از چهار ماه حملات بی‌امان و وحشیانه‌ی رژیم صهیونیستی علیه باشندگان غزه و کرانه غربی و نیز حملات نظامی به یمن و نقض حاکمیت و تمامیت ارضی این کشور، حمله‌ی شب گذشته به سوريه و عراق، اقدام ماجراجویانه و خطای راهبردی دیگری توسط دولت امریکا است که نتیجه‌ای جز تشديد تنش و بی‌ثباتی در منطقه نخواهد داشت.»

سخن‌گوی وزارت خارجه‌ی ایران با هشدار نسبت به خطر گسترش ابعاد و جغرافیای جنگ و درگیری در منطقه افزوده است که تداوم این‌گونه ماجراجویی‌ها تهدیدی برای صلح و امنیت منطقه‌ای و بین‌المللی است.

سخن‌گوی وزارت خارجه‌ی ایران خواستار پیش‌گیری از توسعه دامنه‌های بحران شده است و گفته است: «ریشه‌ی تنش و بحران در منطقه به اشغالگری رژیم اسرائيل و تداوم عملیات نظامی این رژیم در غزه و نسل‌کشی فلسطینیان با حمایت نامحدود امریکا برمی‌گردد.»

امریکا حملات شب گذشته‌ی خود را پاسخ به حمله به نیروهای امریکایی در شمال‌شرق اردن می‌داند.

در ۲۸ جنوری در حمله‌ی پهپادی به نیروهای امریکایی در شمال‌شرقی اردن در نزدیکی مرز سوریه، سه نظامی امریکایی کشته و حداقل ۳۴ سرباز زخمی شدند.

مقام‌های امریکایی گفتند که شبه‌نظامیان مورد حمایت ایران این حمله را انجام داده‌اند، اما ایران نقش داشتن در این حمله را رد کرده است.

به‌دنبال این حمله، جمهوری‌خواهان جو بایدن، رییس‌جمهور امریکا را برای واکنش قاطع تحت فشار قرار دادند. بایدن در پاسخ گفته بود که راهی را سنجیده تا عاملان این حمله را بدون آغاز جنگی گسترده‌تر مجازات کند.

در چند روز اخیر مقام‌های امریکایی از تأیید طرح‌هایی برای حمله علیه اهدافی در داخل عراق و سوریه، از جمله پرسنل و تأسیسات شبه‌نظامیان مورد حمایت ایران خبر داده بودند.