Photo: KarzaiH on X

دیدار کرزی و سینیرلی‌اوغلو؛ «گزارش ارزیابی مستقل افغانستان واقع‌بینانه و عملی است»

حامد کرزی، رییس‌جمهور پیشین کشور در دیدار با فریدون سینیرلی‌اوغلو، هماهنگ‌کننده‌ی ویژه‌ سازمان ملل در امور افغانستان گزارش «ارزیابی مستقل افغانستان» را «واقع‌بینانه» و «عملی» دانسته است.

آقای کرزی امروز (چهارشنبه، ۱۸ دلو) با نشر اعلامیه‌‌ای در ایکس نوشته است که با هماهنگ‌کننده‌ی ویژه‌ سازمان ملل متحد دیدار و «ارزیابی مستقل افغانستان» را ستایش کرده است.

رییس‌جمهور پیشین کشور گفته است که تلاش‌ها و دیپلماسی موفق آقای سینیرلی‌اوغلو منجر به این «دست‌آورد» شده است.

آقای کرزی با هماهنگ‌کننده‌‌ی ویژه سازمان ملل متحد در امور افغانستان در مورد نشست آینده‌ی دوحه نیز گفت‌وگو کرده و آن را برای کشور «مهم» تلقی کرده است.

رییس‌جمهور پیشین ابراز امیدواری کرده است که «هم افغان‌ها و هم کشورهای منطقه و جهان بتوانند با اتفاق کامل، برای آینده‌ی روشن افغا‌نستان گام‌های مثبت بردارند».

آقای کرزی در حالی از «ارزیابی مستقل افغانستان» ستایش کرده که این گزارش با انتقادات گسترده از سوی گروه‌های سیاسی و فعالان مدنی و حقوق‌‌ بشری مواجه شده است.

پس از نشر نسخه‌ای از این گزارش در اوایل ماه می سال گذشته‌ی میلادی، ۷۱ نهاد مدنی افغانستان در یک نامه‌ی سرگشاده به دبیرکل سازمان ملل متحد نوشتند که این گزارش بر اساس سیاستی با «پیش‌فرض تعامل با طالبان» تهیه شده است.

فریدون سینیرلی‌اوغلو گزارش «ارزیابی مستقل افغانستان» را بر اساس قطع‌نامه‌ی ۲۶۷۹ شورای امنیت سازمان ملل متحد تهیه کرده است.

شورای امنیت سازمان ملل متحد همچنین برای اجرایی‌شدن پیشنهادات این ارزیابی، قطع‌نامه‌ی ۲۷۲۱ را صادر کرده است.

آقای سینیرلی اوغلو که در روزهای اخیر به کابل سفر کرده، با مقام‌های طالبان نیز در مورد این گزارش گفت‌وگو کرده است.

مولوی عبدالکبیر، معاون سیاسی نخست‌وزیر طالبان در دیدار با آقای سینیرلی‌اوغلو گفته است که آنان سایر بخش‌های این گزارش را می‌پذیرند، اما با پیشنهاد آن در مورد تعیین نماینده‌ی ویژه سازمان ملل متحد برای افغانستان مخالف هستند.

قرار است پیشنهادات این گزارش در روزهای ۱۸ و ۱۹ ماه جاری میلادی در دومین نشست نمایندگان ویژه‌ی کشورها در امور افغانستان نیز بررسی شود.