تشریح برنامه‌های کاری چهار نامزد وزیر در مجلس؛ رحیمی: بازار آزاد باز تعریف شود

اطلاعات روز: چهار نامزدزویر کابینه دیروز در مجلس حضور یافتند و برنامه‌های کارشان را ارائه کردند. سردار محمد رحیمی، نامزد‌ وزارت تجارت و صنایع، سردار محمد رحمان اوغلی، نامزد وزارت اقتصاد، خاطره افغان، نامزد‌ وزارت تحصیلات عالی و حسین عالمی بلخی، نامزد وزارت مهاجران و عودت کنند‌گان‌ از جمله‌ی نامزدوزیرانی بودند که برنامه‌های‌شان را ارائه کردند.

این چهار نامزدوزیر دیروز روی مبارزه با فساد اداری و آوردن اصلاحات تأکید داشتند. پیش از این، چند نامزدوزیر دیگر نیز بر این مسئله تأکید داشتند. سردار محمد رحیمی، نامزد وزارت تجارت و صنایع دیروز وضعیت اقتصادی را وخیم خواند و گفت، اکنون رهبری تجارت در اختیار حکومت نیست، بلکه کشورهای همسایه این رهبری را به دست گرفته‌‌اند.

او در ادامه این حالت را سبب بحرانی شدن وضعیت اقتصادی در کشور خواند و تأکید کرد، ورود کالاهای بی‌کیفیت از خارج، چالشی دیگر است. رحمیی افزود، اگر از مجلس نمایندگان رای اعتماد دریافت کند، برای حل مشکلات یاد شده برنامه‌های مشخص دارد و آن را عملی می‌کند. سردارمحمد رحیمی گفت ابتدا نیاز است که “بازار آزاد” بازتعریف شود و دولت به صورت مسئولانه وارد بازار شود تا هم بتواند عدم توازن در آن را کنترل کند و هم جلو بی‌نظمی را بگیرد.

به دنبال آن، سید حسین عالمی بلخی، نامزد وزارت مهاجران و عودت کنند‌گان برنامه‌ی کاری‌اش را تشریح کرد و گفت، اگر از مجلس رای اعمتاد بگیرد، در قسمت ساختن شهرک‌های معیاری برای تشویق پناه‌جویان، حل مشکلات آنان و زمینه‌سازی برای آموزش بهتر پناه‌جویان در خارج از کشور، برنامه دارد.

او افزود که برای حل مشکلات مهاجران یک برنامه‌ی شش ماده‌ای آماده کرده و با عملی شدن آن مشکلات مهاجران حل می‌شود. بلخی افزود، هم اکنون بیش از ۲ هزار مهاجر افغان توسط دولت پاکستان بازداشت شده‌‌ و اگر از مجلس رای اعتماد دریافت کند، این مشکل را به‌زودی حل می‌کند.

نامزد‌وزیران تجارت و مهاجرین وعده دادند که با فساد به‌صورت جدی مبارزه می‌کنند. فساد اداری از چالش‌های عمده در کشور به شمار می‌رود. در حال حاضر مردم از حکومت وحدت ملی می‌خواهند که در قسمت مبارزه با فساد اداری تلاش کند و در کارکردهای ادارات حکومتی تغییرات بیاورد.

خاطره افغان، نامزد وزارت تحصیلات عالی سومین نامزدوزیری بود که برنامه‌های کاری‌اش را در مجلس تشریح کرد. او گفت، بهتر شدن کیفیت آموزش، نظارت دقیق از دانشگاه‌ها، ایجاد خوابگاه‌های معیاری برای دانشجویان و پذیرش بیش‌تر دانشجویان در دانشگاه‌های دولتی از برنامه‌های اساسی وی است.

خانم افغان در ادامه گفت که اگر از سوی مجس نمایندگان رای اعتماد بگیرد، زمینه‌ی بورسیه‌های تحصیلی را برای جوانان در خارج از کشور افزایش می‌دهد. برگزار شدن امتحان کانکور به گونه‌ی معیاری از برنامه‌های دیگر وی بود. او در ادامه تأکید کرد، فساد را در وزارت تحصیلات از بین می‌برد، تا سیستم تحصیلی با معیارهای علمی جدید آراسته شود.

به دنبال آن، نامزد وزارت اقتصاد گفت که در قسمت آوردن اصلاحات در این وزارت تلاش می‌کند. او افزود، رشد اقتصادی در کشور وابسته به کمک‌های خارجی است و به همین دلیل، این رشد پایدار نیست. سرداری محمد رحمان اوغلی افزود،  اگر از مجلس رای اعتماد بگیرد، مبارزه با فساد را در اولویت قرار می‌دهد و نمی‌گذارد‌ پروژه‌ها‌ بدون منظوری این وزارت‌ عملی شوند. قرار است در روزهای آینده نامزدوزیران باقی مانده‌ برنامه‌های کاری‌شان را در مجلس ارائه کنند.