قمی: «گروه تماس منطقه‌ای» برای همکاری با طالبان تشکیل شده است

حسن کاظمی قمی، نماینده‌ی ویژه و سرپرست سفارت ایران در کابل می‌گوید که «گروه تماس منطقه‌ای» برای همکاری با طالبان تشکیل شده است.

آقای قمی این سخنان را امروز (یک‌شنبه، ۲۲ دلو) در مراسم تجلیل از چهل‌وپنجمین سال پیروزی «انقلاب اسلامی ایران» در سفارت آن کشور در کابل بیان کرده است.

او گفته است که ایران «جهت تقویت ثبات در افغانستان و در سطح منطقه، طرح تأسیس گروه تماس منطقه‌ای را پیشنهاد نمود که به‌تازگی اولین نشست آن با حضور نمایندگان ویژه‌ی کشورهای همسایه برای افغانستان» در کابل برگزار شده است.

نماینده‌ی ویژه ایران گفته است: «در واقع هدف اولیه‌ی این ایده و تشکیل گروه تماس، همکاری با حاکمان کنونی (طالبان) در کمک به آنان به ثبات امنیتی، سیاسی و بهبود وضعیت اقتصادی و زمینه‌سازی آغاز سازندگی منبعث از ابتکارات منطقه‌ای است.»

آقای قمی گفته است که این «ابتکار» بخشی از تلاش‌های ایران در چارچوب مشارکت با سایر همسایگان افغانستان و کشورهای منطقه برای جست‌وجوی یک سازوکار اجرایی به‌منظور ایجاد شرایط بهتر برای مردم افغانستان است.

حدود ده روز قبل نشستی با عنوان «ابتکار همکاری منطقوی افغانستان» به میزبانی وزارت خارجه‌ی طالبان در کابل برگزار شد.

این نشست با اشتراک نمایندگان و سفرای کشورهای ایران، چین، روسیه، پاکستان، ترکیه، هند، ازبیکستان، قزاقستان، ترکمنستان و اندونیزیا برگزار شد.

وزارت خارجه‌ی طالبان گفته بود که هدف از برگزاری این نشست «ایجاد روایت منطقه‌‌محور در مورد افغانستان و گسترش همکاری‌های منطقه‌ای» است.

این نشست که ایران می‌گوید ابتکار برگزاری آن را داشته است، با انتقادات گسترده‌ی شماری از گروه‌های سیاسی افغانستان مواجه شد‌ه است.

«جبهه مقاومت ملی افغانستان» در واکنش به برگزاری این نشست گفته است: «کابل در حال حاضر یک مکان ایده‌آل برای نشست‌های منطقه‌ای پیرامون افغانستان نیست. هر نشستی که در سایه‌ی طالبان نامشروع در کابل اشغال‌شده برگزار شود، از نظر مردم ما وزن قانونی ندارد.»