Photo: UNAMA

روز جهانی رادیو؛ اوتنبایوا از «رادیو کلید» و «رادیو مرسل» بازدید کرد

رزا اوتنبایوا، فرستاده‌ی ویژه دبیرکل سازمان ملل متحد برای افغانستان و رییس یوناما به‌مناسبت «روز جهانی رادیو» از رادیوهای کلید و مرسل در کابل بازدید کرده است.

بر اساس اعلامیه‌ی یوناما، خانم اوتنبایوا امروز (سه‌شنبه، ۲۴ دلو) هنگام بازدید از این رادیو‌ها گفته است: «تصور جهانِ بدون رادیو بسیار دشوار است.»

رییس یوناما فعالیت «رادیو مرسل» را که توسط زنان اداره می‌شود، «به‌منظور غنی‌سازی و تنوع بخشیدن پس‌منظر رسانه‌های افغانستان و اطمینان از شنیده‌شدن دیدگاه‌های زنان افغان» تحسین کرده است.

خانم اوتنبایوا هنگام بازدید از این دو رادیو، از «رادیو افغا‌نستان»، اولین ایستگاه رادیویی کشور نیز یاد کرده و فعالیت آن را در بیش از صد سال اخیر به‌عنوان «منبع حیاتی خبر، تعلیم و تربیه و بحث‌های عمومی» مورد ستایش قرار داده است.

بر اساس آماری که یونسکو به‌مناسبت روز جهانی رادیو نشر کرده، در حال حاضر ۱۵۰ ایستگاه رادیویی در افغانستان فعالیت دارند.

این نهاد گفته است که اولین برنامه‌ی رادیویی در افغانستان در ۱۹۲۷ آغاز شد و این رسانه منبع اصلی اطلاعات برای بیش از ۸۰ درصد جمعیت این کشور است.

پیش از تسلط طالبان بر افغا‌نستان بیش از ۳۰۰ ایستگاه رادیویی در کشور فعال بودند، اما در بیش از دو سال اخیر اکثر رادیوهای کشور به‌دلیل مشکلات مالی و محدودیت‌های گروه طالبان فعالیت خود را متوقف کرده‌اند.

طالبان در این مدت بارها به دفترهای رادیوها در ولایت‌های مختلف افغانستان هجوم برده، کارمندان رادیو‌ها را بازداشت و دفترهای آن‌ها را مسدود کرده‌اند.

این گروه بر نشر صدای زنان در رادیوها نیز محدودیت‌ گسترده وضع کرده‌ است و در شماری از ولایت‌ها، از جمله هلمند نشر صدای زنان را از رادیوهای محلی ممنوع کرده‌ است.