Photo: Luke Zeme / Flickr

جاپان به چهارمین اقتصاد بزرگ جهان سقوط کرد

بر اساس داده‌های دولتی جاپان که امروز (پنج‌شنبه، ۲۶ دلو) منتشر شد، جاپان پس از امریکا، چین و آلمان به رده‌ی چهارم سقوط کرده است.

به گزارش آسوشتیدپرس، اقتصاد جاپان در سال ۲۰۲۳ از اقتصاد آلمان عقب افتاده است.

به‌گفته‌ی تحلیل‌گران، پیری جمعیت، کاهش نیروی کار و نوسانات ارزی از عوامل زمینه‌ساز پس‌رفت اقتصادی جاپان محسوب می‌شوند.

رشد اقتصادی چین در سال ۲۰۱۰ باعث شد جاپان از جایگاه دومین اقتصاد جهان یک پله سقوط کند و در جایگاه سوم قرار گیرد.

داده‌های تازه نشان می‌دهد که جاپان جایگاه سوم را نیز به آلمان داده و به جایگاه چهارم سقوط کرده است.

مقایسه‌ بین اقتصاد کشورها با «تولید ناخالص داخلی اسمی» ارزیابی می‌شود که شرایط داخلی کشور را منعکس نمی‌کند و برحسب دالر محاسبه می‌شود.

تولید ناخالص داخلی اسمی جاپان در سال گذشته‌ی میلادی ۴.۲ تریلیون دالر ثبت شد، اما از آلمان که در ماه گذشته اعلام شد، ۴.۴ یا ۴.۵ تریلیون دالر بود.

برخلاف جاپان، آلمان با تکیه بر قدرت یورو توانست بر تورم‌های ناشی از پاندمی کرونا و جنگ اوکراین فایق آید و پایه‌های اقتصاد خود را محکم کند. درحالی‌که ضعف ین در برابر دالر به امتیاز منفی برای جاپان تبدیل شد.

از سوی دیگر، آلمان توانسته با پذیرش مهاجر تا حدی کمبود نیروی کار خود را جبران کند. درحالی‌که جاپان به ندرت نیروی کار خارجی می‌پذیرد.

تتسوجی اوکازاکی، استاد اقتصاد در دانشگاه توکیو گفته است: «آخرین داده‌ها از واقعیت‌های جاپان حاکی از ضعف آن است و احتمالا منجر به کم‌رنگ‌شدن حضور این کشور در جهان می‌شود.»

جاپان پس از برخاستن از خاکستر جنگ جهانی دوم، به «معجزه‌ی اقتصادی» شهرت یافت و پس از امریکا به دومین اقتصاد بزرگ جهان تبدیل شد.

با سخت‌کوشی مردم جاپان، شرکت‌های بزرگی مانند هوندا و پاناسونیک از دل شرکت‌های کوچک ظهور کردند و تولیدات جاپان به اجناس ارزان و باکیفیت در سراسر جهان شهرت یافت. با این حال به نظر می‌رسد روزهای خوب گذشته باشد.

اوکازاکی گفته است: «اما وقتی به چند دهه‌ی آینده نگاه می‌کنیم، چشم‌انداز روشنی در انتظار جاپان نیست.»

دیدگاه‌های شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *