Photo: sent to Etilaatroz

مرگ «مشکوک» یک جوان اهل افغانستان در پاکستان؛ خواهر محمد شفایی: دلیل و شواهد خودکشی وجود ندارد

خواهر محمد شفایی، جوانی که گزارش شد در پاکستان خودکشی کرده است، می‌گوید که برادرش هیچ دلیلی برای خودکشی نداشت و مرگ او «مشکوک» است.

پیشتر پولیس اسلام‌آباد پاکستان اعلام کرده بود که این جوان به‌خاطر رد درخواست پناهندگی‌اش از سوی دولت کانادا خودکشی کرده است. همسر این جوان نیز ادعا دارد که شوهرش خود را حلق‌آویز کرده است.

اما رویا شفایی، خواهر محمد شفایی که در کانادا زندگی می‌کند، به روزنامه اطلاعات روز گفت که برادرش «کیس» مهاجرتی کانادا را نداشت و تنها در کمیساریای عالی سازمان ملل در امور پناهندگان پرونده داشت، اما آن دلیلی برای خودکشی نمی‌شود.

به‌گفته‌ی خانم شفایی، قبلا برادرش در اتریش زندگی می‌کرد و شش سال قبل به‌خاطر فرزندانش داوطلبانه به افغانستان برگشت و سپس پاکستان رفت. از محمد شفایی یک پسر و یک دختر به‌جا مانده است.

رویا شفایی وضعیت زندگی محمد شفایی در پاکستان را هم «خوب» توصیف می‌کند، اما از اختلاف خانوادگی او با همسرش سخن می‌گوید.

او گفت که دو هفته پیش همسر شفایی درخواست طلاق کرده بود؛ اما خود شفایی می‌گفت که به‌خاطر فرزندانش حاضر نیست طلاق بدهد. به‌گفته‌ی رویا، درخواست طلاق همسر شفایی دو بار به دادگاهی در پاکستان نیز رفته بود.

خواهر شفایی در ادامه گفت شواهدی که نشان دهد برادرش خود را حلق‌آویز کرده نیز وجود ندارد. او گفت کسی که حلق‌آویز می‌شود، علایم کبودی در گردنش وجود دارد، اما در جسد شفایی چنین علایمی دیده نشده است. به‌گفته‌ی او، محل حلق‌آویزشدن شفایی هم روشن نیست.

او می‌گوید که همسر شفایی پس از مرگ شوهرش به برادر بزرگ‌تر او تماس گرفته و گفته که چگونه مرگ وی را به فرزندانش بگوید، اما در تماس دیگر گفته که شفایی در مقابل چشم فرزندانش خودکشی کرده است.

با این‌حال رویا شفایی گفت: «فامیلم به این مشکوک است، شاید احتمال خودکشی هم باشد، اما هیچ دلیلی نمی‌بینم. برادرم با یک پاکستانی گرین هوس داشت، زندگی‌اش خوب بود. این‌که از لحاظ اقتصادی این کار را (خودکشی) کرده باشد، عقل فامیلم قبول نمی‌‌کند.»

رویا افزود که خانواده‌ی او به همسر شفایی مشکوک است و این زن باید خودکشی شوهرش را ثابت کند. او همچنین خواستار تحقیقات درباره‌ی چگونگی مرگ برادرش و خواهان همکاری در این زمینه است.

رویا گفت که تحقیقات طبی پولیس پاکستان که نتیجه‌ی آن ظرف دو ساعت اعلام شده، قابل قبول نیست. او افزود: «طب عدلی را که در دو ساعت انجام شود، کدام نفر قبول می‌کند؟ کدام مادر، کدام پدر یا کدام خواهر قبول می‌کند. پیش از این‌که خبر به فامیل‌اش برسد، طب عدلی خلاص ‌شود و وقت جسد به مسجد برده شود.»

او در عین حال ادعا دارد که پولیس پاکستان با استناد به اظهارات همسر شفایی، مرگ او را خودکشی اعلام کرده است.

خبرنگار روزنامه اطلاعات روز تا زمان نشر این خبر موفق نشد با همسر محمد شفایی به‌گونه‌ی تلفنی صحبت کند. او به پیام‌های خبرنگار اطلاعات روز نیز پاسخ نداد.

رویا شفایی می‌افزاید که پولیس پاکستان مسئولیت دارد که درباره‌ی مرگ‌ برادرش تحقیق اساسی و جدی انجام دهد.

پولیس پاکستان روز جمعه از آنچه که خودکشی محمد شفایی خوانده بود، خبر داد.

جسد او هم صبح روز شنبه این هفته از طریق تورخم به افغانستان منتقل شده است.

خواهر شفایی از طالبان نیز می‌خواهد که درباره‌ی چگونگی مرگ او تحقیق کنند.