نتایج یک تحقیق: بحران صحی می‌تواند در شش ماه آینده جان هشت هزار نفر را در غزه بگیرد

نتایج یک تحقیق مستقل از سوی محققان امریکایی و بریتانیایی نشان می‌دهد حتا اگر اکنون جنگ در غزه متوقف شود، بحران صحی در این منطقه می‌تواند تا ماه آگست سال جاری میلادی جان هشت هزار نفر را بگیرد.

به گزارش رویترز، این تحقیق از سوی محققان «مرکز بهداشت بشردوستانه‌ی جان هاپکینز» در امریکا و «مدرسه بهداشت و پزشکی گرمسیری لندن» در بریتانیا انجام شده و دیروز (دوشنبه، ۳۰ دلو) منتشر شده است.

به گزارش این رسانه، در این تحقیق آمده است که شفاخانه‌های غزه بر اثر جنگ‌ ویران شده، بیش از ۸۵ درصد از ۲.۳ میلیون نفر از باشندگان این منطقه بی‌خانمان شده‌اند و موارد ابتلا به بیماری‌های مانند اسهال و سوءتغذیه در پناهگاه‌های پرجمعیت افزایش یافته است.

محققان گفته‌اند اگر درگیری ادامه یابد و یا تشدید شود، صدمه‌های ناشی از تروما، اکثر مرگ‌ومیر‌ها در غزه را تشکیل خواهد داد، اما مرگ‌ومیر ناشی از سوءتغذیه و بیماری‌های عفونی مانند وبا و عدم دسترسی بیماران مبتلا به بیماری‌های مانند دیابت به مراقبت نیز هزاران نفر را می‌کشد.

این تحقیق می‌گوید که در بدترین سناریو، اگر جنگ تشدید شود و بیماری‌ها نیز به میزان قابل توجه شیوع پیدا کند، تا ماه آگست امسال تقریبا ۸۵ هزار و ۵۷۰ نفر ممکن است جان خود را از دست بدهند.

در این تحقیق آمده است که در این میان ۶۸ هزار و ۶۵۰ مرگ بر اثر صدمات ناشی از تروما خواهد بود.

بر اساس این تحقیق، حتا اگر آتش‌‌بس صورت گیرد، اگر شیوع بیماری‌ها چالش‌های بازسازی سیستم صحی غزه را تشدید کند، ممکن است حدود ۱۱ هزار و ۵۸۰ نفر در مدت مشابه جان خود را از دست بدهند.

نویسندگان این تحقیق پیش‌بینی کرده‌اند که تقریبا سه هزار و ۲۵۰ مورد از این مرگ‌ها به‌دلیل عوارض طولانی آسیب‌های ناشی از تروما خواهد بود و هشت هزار و ۳۳۰ مورد دیگر به دلایل دیگر.

جنگ جاری بین حماس و اسرائیل که در هفتم اکتبر سال گذشته‌ی میلادی شروع شد، مرگ‌بارترین جنگ‌ بین د‌و طرف از سال ۱۹۴۷ بوده است.

بر اساس آمار وزارت صحت غزه، بر اثر حملات اسرائیل به نوار غزه بیش از ۲۹ هزار نفر کشته شده‌اند‌.

اسرائیل پس از آغاز حمله‌ی نظامی به غزه، به شفاخانه‌ها در این منطقه نیز حمله کرده است.

در تازه‌ترین مورد، نیروهای اسرائیل به شفاخانه «ناصر»، بزرگ‌ترین شفاخانه فعال در غزه یورش بردند و مدعی شدند که تعدادی مظنون را از این شفاخانه دستگیر کرده‌اند.

مقام‌های سازمان ملل متحد می‌گویند که اکثر شفاخانه‌های غزه بر اثر حملات اسرائیل تخریب شده و از کار افتاده است و توانایی پاسخ‌گویی به شمار زیاد زخمی‌ها و بیماران را ندارد.

دیدگاه‌های شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *