رویترز: ایران صدها موشک بالستیک به روسیه فرستاده است

خبرگزاری رویترز به نقل از شش منبع گزارش داده است که ایران صدها موشک بالستیک زمین‌به‌زمین به روسیه فرستاده است.

در گزارش این رسانه که امروز (چهارشنبه، ۲ حوت) منتشر شده، سه منبع تعداد آن را حدود ۴۰۰ موشک ذکر کرده‌اند.

این منابع گفته‌اند که این موشک‌ها شامل بسیاری از تسلیحات کوتاه‌برد بالستیک از خانواده‌ی موشک‌های «فاتح -۱۱۰‌» و‌ «ذوالفقار» است.

یکی از منابع گفته است که فرستادن محموله‌های شامل این موشک‌ها در اوایل جنوری سال جاری میلادی و در پی توافقات مقام‌های نظامی و امنیتی دو کشور در نشست‌های اواخر سال ۲۰۲۳ در تهران و مسکو آغاز شد.

یک مقام نظامی ایران گفته است که حداقل چهار محموله‌ی موشک به روسیه فرستاده شده و در هفته‌های آینده تعداد بیشتری نیز ارسال خواهد شد.

یکی دیگر از مقام‌های ارشد ایران گفته است که برخی از موشک‌ها از طریق کشتی و از مسیر دریای خزر به روسیه فرستاده شده و برخی دیگر با هواپیما منتقل شده‌اند.

یک مقام دیگر ایرانی گفته است: «محموله‌های بیشتری فرستاده خواهد شد.‌ هیچ‌ دلیلی برای پنهان‌کردن آن وجود ندارد‌. ما اجازه داریم به هر کشوری که بخواهیم سلاح صادر کنیم.»

رویترز نوشته است که وزارت دفاع ایران و سپاه پاسداران از اظهارنظر در این مورد خودداری کردند و وزارت دفاع روسیه بلافاصله به درخواست اظهارنظر پاسخ نداد.

بر اساس گزارش رویترز، ارسال این موشک‌ها روابط دو کشور تحت تحریم امریکا را «عمیق‌تر» می‌کند.

در گزارش رویترز آمده است که محدودیت‌های شورای امنیت سازمان ملل متحد برای صادرات برخی پهپادها، موشک‌ها و فناوری‌ها در ماه اکتبر سال گذشته‌ی میلادی به پایان رسید، اما امریکا و اتحادیه اروپا محدودیت‌ها در این مورد را لغو نکرده‌اند‌.

ایران پیش از این بارها متهم به ارسال پهپاد به روسیه برای استفاده در جنگ اوکراین شده است.

نیروی هوایی اوکراین در ماه دسامبر سال گذشته اعلام کرد که روسیه سه هزار و ۷۰۰ «پهپاد شاهد» را در طول جنگ شلیک کرده است‌.

دولت اوکراین بارها از ایران خواسته است که از ارسال پهپاد‌های شاهد به روسیه خودداری کند.

ایران ابتدا ارسال پهپاد به روسیه را تکذیب کرد اما بعدا اعلام کرد که تعداد کمی پهپاد را قبل از آغاز جنگ، به روسیه فرستاده است.

دیدگاه‌های شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *