نشست وزیران خارجه‌ی گروه بیست زیر سایه‌‌ی‌ جنگ در غزه و اوکراین در برزیل آغاز شد

نشست دو روزه‌ی وزیران خارجه‌ی کشورهای عضو «گروه بیست» زیر سایه‌ی جنگ‌ در غزه و اوکراین به ریاست لولا داسیلوا، رییس‌جمهور برزیل آغاز شد.

به گزارش خبرگزاری فرانسه، این نشست امروز (چهارشنبه، ۲ حوت) با حضور وزیران خارجه‌ و نمایندگان کشورهای عضو، از جمله آنتونی بلینکن، وزیر خارجه‌ی امریکا و سرگئی لاوروف، وزیر خارجه‌ی روسیه در شهر «ریو‌دی ژانیرو»‌ی برزیل آغاز شد.

قرار است وزیران خارجه‌ی کشورهای عضو گروه بیست در مورد موضوعاتی‌ چون فقر، تغییرات اقلیمی و تشدید تنش‌های جهانی بحث کنند.

خبرگزاری فرانسه نوشته است که این نشست با «بررسی تنش‌های بین‌المللی» آغاز شد و اشتراک‌کنندگان فردا در مورد «اصلاحات در حکمرانی جهانی» بحث خواهند کرد.

بر اساس گزارش این رسانه، اعضای گروه بیست در مورد جنگ اسرائیل و حماس در غزه و جنگ و اوکراین و روسیه دچار اختلافات شدید هستند و این اختلافات بر این نشست نیز تأثیر می‌گذارد.

رییس‌جمهور برزیل روز یک‌شنبه هفته‌ی جاری اسرائیل را متهم به «نسل‌کشی» در غزه کرد و حمله‌ی نظامی این کشور به این منطقه را با «هولوکاست» مقایسه کرد.

خبرگزاری فرانسه نوشته است که این اظهارات خشم اسرائیل را برانگیخت و می‌تواند هرگونه تلاش برای کاهش تنش از طریق گروه بیست را تحت شعاع قرار دهد.

گروه بیست در مورد جنگ اوکراین نیز دچار اختلاف مشابه شد و در آخرین نشست خود نتوانست حمله‌ی روسیه به اوکراین را به صراحت محکوم کند و تنها استفاده از زور را محکوم کرد.

گروهی موسوم به «جی‌ ۲۰» متشکل از بیست‌ اقتصاد بزرگ جهان است و در اصل یک گروه اقتصادی بود که اکنون تصامیم آن بر مسائل سیاسی نیز تأثیر دارد.