انتخابات «مجلس شورای اسلامی» و «خبرگان رهبری» ایران آغاز شد

رسانه‌های ایرانی گزارش داده‌اند که روند رأی‌گیری در انتخابات دوازدهمین دوره‌ی «مجلس شورای اسلامی» و ششمین دوره‌ی «مجلس خبرگان رهبری» این کشور از ساعت ۸:۰۰ صبح امروز (جمعه، ۱۱ حوت) به وقت محلی آغاز شده است.

به گزارش خبرگزاری دولتی ایران -ایرنا، احمد وحیدی، وزیر داخله‌ی آن کشور گفته است که این انتخابات در ۵۹ هزار شعبه در سراسر ایران برگزار می‌شود.

در گزارش این رسانه آمده است که بیش از ۲۵۰ تا ۳۰۰ هزار نفر از نیروهای امنیتی، مسئولیت تأمین امنیت این انتخابات را به عهده دارند.

بر اساس گزارش ایرنا، علی خامنه‌‌ای، رهبر ایران از مردم این کشور خواسته است که در اولین ساعات ممکن، رأی خود را به صندوق بریزند.

این انتخابات در حالی برگزار می‌شود که انتقادات گسترده از نحوه‌ی برگزاری آن و تأیید صلاحیت نامزدان وجود داشت.

شماری از احزاب و گروه‌های سیاسی داخل ایران به‌دلیل این انتقادات، از اشتراک در آن کناره‌گیری کرده‌اند و گروه‌ها و چهره‌های سیاسی و فرهنگی خارج از ایران نیز مردم را به تحریم این انتخابات تشویق کرده‌اند.

متیو میلر، سخن‌گوی وزارت خارجه‌ی امریکا دیروز در مورد این انتخابات گفت: «برداشت من این است که شمار بزرگی از مردم ایران انتظار ندارند که این انتخابات آزاد و عادلانه باشد. همانطور که می‌دانستید، هزاران نامزد در یک فرآیند پرابهام رد صلاحیت شده‌اند و جهان از قدیم می‌دانست که نظام سیاسی ایران دارای مشخصه‌های غیردموکراتیک و غیرشفاف در زمینه‌های اداری، قضایی و انتخاباتی است.»

این انتخابات اولین انتخاباتی است که پس از اعتراضات سراسری در واکنش به مرگ مهسا امینی، در ایران برگزار می‌شود.

معترضان در جریان اعتراضاتی موسوم به «زن، زندگی، آزادی»، حکومت ایران را به سرکوب حقوق زنان و حقوق‌‌بشر متهم کردند و خواستار تغییرنظام این کشور شدند.