Photo: REUTERS/Zohra Bensemra/File Photo

روسیه در واکنش به اظهارات پاپ فرانسیس؛ آماده‌ی مذاکره هستیم

دیمتری پسکوف، سخن‌گوی ریاست جمهوری روسیه گفته است که اظهارات پاپ فرانسیس، رهبر کاتولیک‌های جهان در مورد پایان دادن به جنگ در اوکراین قابل درک است و این کشور آماده‌ی مذاکره است.

به گزارش رویترز، سخن‌گوی ریاست جمهوری روسیه امروز (دوشنبه، ۲۱ حوت) در پاسخ به سئوالی در مورد اظهارات پاپ به خبرنگاران گفت: «کاملا قابل درک است که او به نفع مذاکرات صحبت می‌کند.»

سخن‌گوی ریاست جمهوری روسیه گفته است که ولادیمیر پوتین، رییس‌جمهور این کشور بارها از تمایل به مذاکره صحبت کرده است، اما چنین پیشنهاد‌های از جانب اوکراین رد شده است‌.

او افزوده است که این پیشنهادات براساس این «تصور اشتباه» رد شده است که غرب می‌تواند روسیه را شکست دهد.

پسکوف گفته است: «این عمیق‌ترین تصور غلط، عمیق‌ترین اشتباه است و سیر وقایع، عمدتاً در میدان نبرد، روشن‌ترین گواه این امر است».

پاپ فرانسیس، رهبر کاتولیک‌های جهان اخیرا در مصاحبه با تلویزیون سوئیس از اوکراین خواست که برای پایان دادن به جنگ، شهامت «بالا بردن پرچم سفید» را داشته باشد و با روسیه مذاکره کند.

او در این مصاحبه گفت: «وقتی آدم می‌بیند که شکست خورده است و اوضاع خوب پیش نمی‌رود، باید شجاعت مذاکره را داشته باشد.»

در ادامه‌ی مصاحبه‌ی از پاپ سئوال شدن دیگر این مسئله را «تسلیم‌شدن» و مشروعیت دادن به «قانون‌ جنگل» می‌داند که هرکس که قوی‌تر است پیروز است.

رهبر کاتولیک‌های جهان گفت: «این مسئله‌ای است که بستگی دارد از کدام منظر به آن بنگریم. اما من فکر می‌کنم کسی که شرایط را تشخیص می‌دهد، به مردم فکر می‌کند و شهامت بلند کردن پرچم سفید و مذاکره را دارد، قوی‌تر است.»

این اظهارات با واکنش‌ها و انتقادات گسترده مواجه شده است.

ولادیمیر زلنسکی، رییس‌جمهور اوکراین این پیشنهاد را رد کرده است و وزیر خارجه‌ی این کشور گفته است که آنان هرگز تسلیم نخواهند شد.

شماری از مقام‌های کشورهای اروپایی نیز از اظهارات پاپ انتقاد کرده‌اند و گفته‌اند که مذاکره باید در شرایط هم.سطح بودن صورت گیرد.