Photo: Пресс-служба Президента РФ

پوتین: روسیه آماده‌ی جنگ‌ هسته‌ای است

ولادیمیر پوتین، رییس‌جمهور روسیه در گفت‌‌وگو با خبرگزاری بین‌المللی روسیه (آر‌آی‌ای» گفته است که این کشور از نگاه فنی آماده‌ی جنگ‌ هسته‌ای است.

به گزارش رویترز، آقای پوتین امروز (چهارشنبه، ۲۳ حوت) در پاسخ به این پرسش که آیا روسیه واقعا برای جنگ هسته‌ای آماده است، گفت: «از نقطه نظر فنی-نظامی البته ما آماده هستیم.»

رییس‌جمهور روسیه اما افزوده است که «عجله‌ای» برای اجرایی‌شدن سناریوی جنگ هسته‌ای نیست و او نیازی به استفاده از سلاح هسته‌ای در اوکراین نمی‌بیند.

پوتین در عین حال به امریکا هشدار داده است که روسیه فرستادن نیرو از سوی این کشور به اوکراین را به معنای «تشدید تنش» تلقی می‌کند.

او افزوده است که امریکا این را درک می‌کند که اگر نیروهای امریکایی در خاک روسیه یا در اوکراین مستقر شود، روسیه این اقدام را به‌عنوان یک مداخله تلقی خواهد کرد.

پوتین گفته است که در امریکا «متخصصان کافی» در زمینه‌ی روابط روسیه و ایالات متحده و محدودیت‌های استراتژیک وجود دارد و به‌ همین‌ دلیل او فکر نمی‌کند که شتابی برای تقابل هسته‌ای وجود داشته باشد.

رییس‌جمهور روسیه تأکید کرده است که به هر صورت این کشور برای تقابل و جنگ هسته‌ای آماده است.

از زمان آغاز جنگ در اوکراین، روابط روسیه و کشورهای غربی، به‌ویژه امریکا وارد عمیق‌ترین بحران خود از سال ۱۹۶۲ شده است.

پوتین پیش از این نیز هشدار داده بود که کشورهای غربی در صورت ارسال نیرو به اوکراین، خطر جنگ هسته‌ای را افزایش می‌دهند.

اوکراین در جنگ با روسیه به‌شدت وابسته به کمک‌های تسلیحاتی و مالی امریکا و اروپا است.

علاوه بر این، در این اواخر شماری از کشورهای عضو سازمان ناتو، از جمله فرانسه هشدار داده‌اند که در صورت عدم توقف جنگ در اوکراین، به این کشور نیرو خواهند فرستاد.