AFJC

شهرداری غزنی رسانه‌های محلی را مکلف به دریافت جواز صنفی و پرداخت مالیات کرد

مرکز خبرنگاران افغانستان می‌گوید که شهرداری‌ غزنی تحت مدیریت طالبان، رسانه‌های محلی این ولایت را مکلف به اخذ جواز صنفی و پرداخت مالیات کرده است.

این مرکز امروز (پنج‌شنبه، ۲۴ حوت) در اعلامیه‌ای گفته است که شهرداری غزنی به‌تازگی دو رادیوی محلی را به‌دلیل خودداری از پرداخت محصول جواز شهرداری، مهرولاک کرده و سپس با بازگشایی‌ آن‌ها به شرطی که جواز صنفی اخذ کنند، موافقت کرده است.

مرکز خبرنگاران افغانستان با ابراز نگرانی جدی نسبت به این اقدام شهرداری غزنی، مکلف‌شدن رسانه‌ها به گرفتن جواز صنفی محلی را درحالی‌که از چند وزارت مرتبط جواز کار دارند و به‌خاطر آن مالیات می‌پردازند، فشار مضاعف بر رسانه‌ها دانسته و خواستار لغو آن شده است.

به‌گفته‌ی این مرکز، دفترهای رادیوهای خصوصی «شمله» و «دهکده» در غزنی اوایل این هفته بعد از آن‌که دستور شهرداری مبنی بر دریافت جواز کار از این اداره را نادیده گرفتند، «مهرولاک» شد.

اما به‌گفته‌ی مرکز خبرنگاران، در پی اعتراض مسئولان این رادیوها و خبرنگاران محلی، پس از حدود سه ساعت به این شرط بازگشایی شدند که پول درخواست‌شده برای «جواز صنفی» شهرداری را بپردازند. این دو رادیو یک هفته قبل از این تاریخ نیز به همین دلیل بسته شده بودند.

شهرداری غزنی به نمایندگان این دو رسانه و خبرنگاران محلی تصریح کرده‌ است که از کابل زیر فشار قرار دارد و مجبور است «قانون شاروالی‌ها» را در این زمینه اعمال کند.

به‌گفته‌ی مسئولان شهرداری غزنی، هر رسانه مکلف است از این اداره جواز صنفی بگیرد. مبلغ درخواست‌شده برای دریافت این جواز سالانه حدود هفت هزار افغانی اعلام شده است.

مرکز خبرنگاران افغانستان گفته است که طرح صدور جواز صنفی محلی از سوی شهرداری در زمان نظام جمهوری روی دست گرفته شد اما به‌دلیل اعتراض رسانه‌ها اجرا نشد.

این مرکز افزوده است که تحمیل مالیات شهرداری را فشار مضاعف بر رسانه‌های محلی می‌داند که همین اکنون نیز بسیار به سختی و به‌طور محدود فعالیت دارند.

مرکز خبرنگاران افزوده است که رسانه‌ها به‌طور معمول برای ادامه‌ی کارشان مکلف هستند از وزارت‌های اطلاعات و فرهنگ، مخابرات و یا صنعت و تجارت جواز دریافت کنند و به‌خاطر آن مالیات پرداخت می‌کنند، اما اجرای اجباری طرح جواز صنفی محلی در غزنی یک مورد تازه است.

به‌گفته‌ی این مرکز، منابع در برخی از ولایت‌ها گفته‌اند که رسانه‌ها به‌خاطر گرفتن جواز صنفی شهرداری تحت فشار قرار دارند.

طالبان تا اکنون در این زمینه چیزی نگفته‌اند.