معاون دوم رییس جمهور: نظام انتخاباتی با مشوره اصلاح شود

اطلاعات روز: سرور دانش، معاون دوم ریاست جمهوری اعلام کرد که رهبری حکومت برای اصلاح نظام انتخاباتی آمادگی کامل دارد. اما او افزود، طرح‌ها و دیدگاه‌های یک‌جانبه و بدون مشوره با جوانب سیاسی و ملی برای اصلاح نظام انتخاباتی نه تنها مشکل را حل نمی‌تواند، بلکه ممکن است باعث ضیاع وقت و ناکامی شود.

دانش در ادامه گفت: «قانون انتخابات و قانون تشکیل و صلاحیت کمیسیون‌ها نیاز به اصلاحات و غور بیش‌تر دارد که امیدواریم در این مرحله به این اصلاحات دست پیدا کنیم». او در ادامه اختلاف بین غنی و عبدالله برای اصلاح نظام انتخاباتی را رد کرد و گفت، پاره‌ای از شایعات مبنی بر اختلاف نظر میان دو تیم بی‌‌بنیاد است.

معاون دوم رییس جمهور افزود، هم اکنون مقام ریاست جمهوری مصروف رایزنی‌ها در باره‌ی تهیه‌ی بودجه‌ی انتخابات، تأمین امنیت، چالش‌های تخنیکی، تقویم انتخاباتی و مسایل دیگر [انتخابات پارلمانی] است. او افزود، هر‌نوع اصلاحات باید با یک نوع توافق نظر یا اجماع ملی مطرح شود.

دانش این اظهارات را دیروز در نشست ملی اصلاحات انتخاباتی در کابل بیان کرد. در این نشست محمد محقق، معاون ریاست اجرایی و شماری از مسئولان نهادهای ناظر بر انتخابات نیز حضور داشتند. معاون ریاست اجرایی در این نشست گفت که قانون انتخابات باید با مشوره‌ی نهادهای انتخاباتی و مدنی اصلاح شود.

او تأکید کرد که حکومت برای اصلاح نظام انتخاباتی اراده‌ی قوی دارد. نهادهای انتخاباتی در این نشست خواستار ایجاد کمیسیون اصلاحات انتخاباتی و اصلاح قانون تشکیل، وظایف و صلاحیت‌های کمیسیون‌های انتخاباتی شدند. مسئولان این نهادها گفتند، پیش از اصلاح نظام انتخاباتی، انتخابات پارلمانی برگزار نشود.

نعیم ایوب‌زاده، رییس بنیاد انتخابات شفاف و عادلانه‌ی افغانستان گفت: «بی‌اعتمادی به کمیسیون‌های انتخاباتی زیاد شده و حکومت وحدت ملی‌ روی جدول اصلاحات انتخاباتی کار کند تا یک انتخابات شفاف و عادلانه داشته باشیم. ما در عین حال از حکومت وحدت ملی می‌خواهیم که هرچه زودتر کمیسیون اصلاحات انتخاباتی را ایجاد کند».

به گفته‌ی او، بعد از ایجاد کمیسیون اصلاحات انتخاباتی، اصلاحات در کمیسیون‌های انتخاباتی باید در مشوره با شبکه‌ی اکسین و نهادهای جامعه‌ی مدنی صورت بگیرد، تا مؤثریت آن بیش‌تر شود. مطابق قانون، انتخابات پارلمانی باید در دوم ماه ثور سال آینده برگزار شود؛ اما به دلیل مشکلات، از جمله بودجه، تا ماه اسد یا سنبله‌ی سال آینده به تعویق انداخته شده است.