Photo: EU-Parlamentet i DK
Photo: EU-Parlamentet i DK

عضو پارلمان اروپا: زنان هزاره در افغانستان به دلیل هویت قومی‌شان، با ظلم بیشتری مواجه هستند

کارن ملکیور، عضو پارلمان اروپا می‌گوید که زنان هزاره در افغانستان به دلیل هویت قومی‌شان، با ظلم بیشتری مواجه هستند.

خانم ملکیور که دیروز (پنج‌شنبه، ۲۴ حوت) در پارلمان اروپا صحبت می‌کرد، گفت: «برای زنان هزاره، قومیت آن‌ها لایه‌ی دیگری از ظلم و ستم را به واقعیت بی‌رحمانه‌ای که صرفا با زن بودن با آن روبرو هستند، اضافه می‌کند.»

او گفت که اکنون در افغانستان رویاهای دختران را ربوده‌اند، زنان در خانه‌های‌شان در قفس هستند و یک نسل تحت سلطه‌ی طالبان رنج می‌برند.

این عضو پارلمان اروپا گفت، در حالی‌که جهان «معامله‌گرانه» و با «سکوت» وضعیت زنان افغانستان را تماشا می‌کند، ما باید به حرف زدن در مورد وضعیت این کشور ادامه بدهیم.

او گفت: «ما نباید این آپارتاید جنسیتی را عادی‌سازی کنیم، تاریخ ما را با عمل‌کرد ما قضاوت خواهد کرد،‌ نه با کلمات ما.»

خانم ملکیور افزود: «آیا ما نسلی خواهیم بود که چشمان خود را بسته است؟ یا ما نسلی هستیم که برای حق‌ آموزش، حق کار و به سادگی حق وجود داشتن زنان افغانستان مبارزه می‌کند؟»

پارلمان اروپا دیروز با صدور قطعنامه‌ای، گفت که طالبان عملا زنان و دختران را از زندگی عمومی حذف کرده‌اند و این به‌مثابه‌ی آزار جنسی و آپارتاید جنسیتی است.

اعضای پارلمان اروپا در این قطعنامه از طالبان خواسته است که به حقوق زنان و دختران احترام بگذارند و مجازات افراد متهم در ملأ عام را متوقف کنند.

پارلمان اروپا همچنین گفته است که از فراخوان جامعه‌ی مدنی افغانستان برای پاسخ‌گویی طالبان در قبال جنایات شان از طریق تحقیقات دادگاه کیفری بین‌المللی با ایجاد یک مکانیسم تحقیق مستقل از سوی سازمان ملل متحد، حمایت می‌کند.