عکس: آمریت نشرات دانشگاه کابل

«جنبش زنان به سوی آزادی»: ممانعت از آموزش نقض آشکار حقوق بشری است

جمعی از زنان معترض زیر چتر «جنبش زنان به سوی آزادی» می‌گویند که ممانعت از آموزش، نقض آشکار حقوق بشری محسوب می‌شود و عواقب جبران‌ناپذیری را در پی دارد.

این جنبش در اعلامیه‌ای درباره‌ی آغاز سال نو تعلیمی و ادامه‌ی محرومیت دختران از آموزش گفته‌ است که آموزش حق اساسی و بنیادی هر فرد یک جامعه است.

به گفته‌ی «جنبش زنان به سوی آزادی»، محروم‌ماندن دختران از آموزش عواقب جبران‌ناپذیری را در پی دارد و باعث ایجاد یک جامعه عقب‌مانده و بی‌سواد می‌شود.

«جنبش زنان به سوی آزادی» اضافه کرده است که طالبان از یک جامعه آگاه و باسواد به خصوص زنان و دختران تحصیل‌یافته هراس دارند.

این جنبش از جامعه جهانی و نهادهای حامی حقوق‌بشر و حق آموزش خواسته است که آپارتاید جنسیتی را در افغانستان را به رسمیت بشناسند، از به رسمیت شناختن گروه طالبان جلوگیری کرده و مانع سیاست‌های سرکوبگرانه این گروه شوند.

طالبان از زمان تسلط دوباره بر افغانستان، محدودیت‌های گسترده‌ای بر حقوق ‌و آزادی‌های زنان وضع کرده‌اند‌.

این گروه دختران بالاتر از صنف ششم را از رفتن به مکتب منع کرده‌ است، دروازه‌ی دانشگاه‌ها را به‌روی دختران بسته‌، کار زنان و دختران را در سازمان‌های غیردولتی داخلی و بین‌المللی ممنوع و بیشتر کسب‌وکارهای تحت مدیریت زنان را متوقف کرده است.

کارشناسان سازمان ملل متحد این رفتارها را «جنایت علیه بشریت» خوانده‌ و گفته‌اند که ممکن است «آپارتاید جنسیتی» به شمار رود.

دیدگاه‌های شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *