سازمان ملل: اظهارات رهبر طالبان «به‌شدت ناامیدکننده» است

فرحان حق، معاون سخن‌گوی دبیرکل سازمان ملل متحد اظهارات اخیر هبت‌الله آخوندزاده، رهبر طالبان مبنی بر «سنگسار زنان در ملاءعام» را «به‌شدت ناامیدکننده» خوانده است.

معاون سخن‌گوی دبیرکل سازمان ملل متحد دیروز (دوشنبه، ۶ حمل) به خبرنگاران گفت: «ما نگرانی‌های خود را در مورد بدرفتاری با زنان تحت بسیاری از فرمان‌های طالبان ابراز کرده‌ایم و خواهان لغو آن فرمان‌ها شده‌ایم.»

او افزود: «ما به پافشاری بر آن ادامه می‌دهیم و به تلاش برای حقوق برابر زنان در افغانستان و در واقع در همه‌ی کشورها ادامه خواهیم داد.»

هبت‌الله آخوندزاده، رهبر طالبان در یک نوار صوتی که در روزهای اخیر بخش‌هایی از آن از سوی «رادیو ملی» منتشر شده، بر مجازات افراد در ملاءعام تأکید می‌کند و می‌گوید که این گروه «حدود» را اجرا و زنان را در ملاءعام «سنگسار» می‌کند.

رهبر طالبان در این نوار صوتی کشورهای غربی را مخاطب قرار می‌دهد و می‌گوید: «حدود خداوند را اجرا می‌کنیم، این را تو می‌گویی که نقض حقوق زنان است که سنگسارشان می‌کنید. فردا حد زنا را اجرا می‌کنیم، زنان را در ملاءعام سنگسار می‌کنیم، رجم شان می‌کنیم. فردا حدود الله را اجرا می‌کنیم و در ملاءعام شلاق می‌زنیم.»

او در این نوار صوتی همچنین بر ادامه‌ی مخالفت با کشورهای غربی تأکید می‌کند و می‌گوید بیست سال با این کشورها جنگیده‌اند و بیست سال دیگر و بیشتر از آن خواهند جنگید.

این اظهارات با واکنش‌های گسترده‌‌ی شهروندان افغانستان نیز مواجه شده است.

شماری از شهروندان افغانستان در واکنش‌های‌شان گفته‌اند که این اظهارات نشان می‌دهد که طالبان تغییرناپذیر هستند و جامعه‌‌ی جهانی باید این اظهارات را در تعامل خود با این گروه مدنظر داشته باشد.