Image: Catherine Bebbington/Parliamentary

نمایندگان پارلمان بریتانیا با امضای نامه‌ای از دولت خواستند فروش تسلیحات به اسرائیل را ممنوع کند

فشارهای پارلمانی بر دولت بریتانیا برای ممنوعیت فروش تسلیحات به اسرائیل در بحبوحه‌ی نشانه‌هایی مبنی بر مخالفت اسرائیل با اجرای قطع‌نامه‌ی شورای امنیت سازمان ملل متحد افزایش یافته است.

این قطع‌نامه که روز دوشنبه با ۱۴ رأی موافق و رأی ممتنع امریکا به تصویب رسید، خواستار آتش‌بس فوری در غزه و آزادی بدون قیدوشرط گروگان‌هایی است که نزد حماس و دیگر گروه‌های شبه‌نظامی در غزه به‌سر می‌برند.

به گزارش گاردین، بیش از ۱۳۰ نماینده‌ی پارلمان بریتانیا با امضای نامه‌ای از دیوید کامرون، وزیر امور خارجه‌ی این کشور خواستند تا با پیروی از سایر کشورها، صادرات تسلیحات به اسرائیل را متوقف کند. کانادا هفته‌ی گذشته اعلام کرد که تمام صادرات تسلیحات به اسرائیل را متوقف می‌کند.

این نامه که زارا سلطانه، نماینده‌ی حزب کارگر هماهنگی آن را به عهده داشته، استدلال می‌کند که «تجارت به شیوه‌ی معمول» برای صادرات تسلیحات بریتانیا به اسرائیل «به هیچ وجه پذیرفتنی نیست».

در نامه آمده است که از تسلیحات ساخت بریتانیا در غزه استفاده می‌شود. همچنین در آن به تحقیقات سازمان ملل اشاره شده که نشان می‌دهد یک جت جنگنده‌ی اف-۱۶ ساخته‌شده با قطعات بریتانیایی احتمالا در بمباران داکتران انگلیسی در غزه به کار گرفته شده است.

در ادامه‌ی نامه آمده است که در دو درگیری شدید قبلی در غزه، دولت‌های وقت بریتانیا فروش تسلیحات به اسرائیل را به حالت تعلیق درآوردند، با این‌حال، «امروز، مقیاس خشونتی که ارتش اسرائیل مرتکب شده بسیار مرگ‌بارتر است، اما دولت بریتانیا هیچ اقدامی نکرده است».

این نامه پس از تصویب قطع‌نامه‌ی شورای امنیت سازمان ملل متحد در روز دوشنبه به امضای نمایندگان پارلمان رسید. بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر اسرائیل قطع‌نامه‌ی شورای امنیت را قاطعانه رد کرده و حملات به رفح همچنان ادامه دارد.