÷

اداره‌ی ارگان‌های محلی: روی طرح نظارتی شوراهای ولایتی توافق شد

اطلاعات روز: اداره‌ی مستقل ارگان‌های محلی و شوراهای ‌ولایتی روی طرح نظاراتی این شوراها به توافق رسیده‌اند. دفتر رسانه‌های این اداره دیروز با نشر خبرنامه‌‌ای اعلام کرد، درنشست‌ مشترک اداره‌ی ارگان‌های محلی با نمایندگان شوراهای ‌ولایتی، روی طرح «تعریف چگونگی نقش ‌نظارتی شوراهای ‌ولایتی» توافق شده است.

در این نشست نمایندگان شوراهای ‌ولایتی 34 ولایت حضور داشته و در آن روی صلاحیت نظاراتی این شوراها ‌مفصل بحث شده است. قرار است در روزهای آینده نظر‌ات نمایندگان شوراهای ‌ولایتی در طرح یاد‌شده گنجانده شوند. سرپرست اداره‌ی مستقل ارگان‌های محلی در این نشست گفت، این طرح در پرتو قوانین افغانستان تدوین و در آن نقش ‌نظارتی شوراهای‌ ولایتی مشخص شده است.

به گفته‌ی او، دید ما نسبت به نقش‌ نظارتی شوراهای ‌ولایتی مشخص است و اداره‌ی مستقل ارگان‌های محل با نقش نظارتی شوراهای ‌ولایتی موافقت دارد. رییس جمهوری هفته‌ی گذشته‌ اداره‌ی مستقل ارگان‌های محلی را موظف کرد تا در مدت سه هفته طرح تعریف چگونگی نقش ‌نظارتی شوراهای‌ ولایتی را تدوین و با نمایندگان این شوراها در میان بگذارد.

با این حال، این طرح آماده شده و مطابق آن، شوراهای ‌ولایتی در عرصه‌های تطبیق برنامه‌ی‌ انکشافی ولایت و مصرف‌ بودجه، روند تطبیق پروژه‌های بازسازی و عرضه‌‌ی خدمات از کارکردهای اداره‌های محلی نظارت می‌توانند. این طرح قرار است در آینده‌ی نزدیک برای طی مراحل بعدی با ریاست جمهوری شریک شود.

مجلس نمایندگان پیش‌تر در نشست علنی خود نقش نظارتی شوراهای ‌ولایتی در طرح تعدیل شده‌ی قانون شوراهای‌ ولایتی را با اکثریت آرا رد کرد. این تصمیم مجلس نمایندگان، واکنش تند اعضای شوراهای ولایتی را به دنبال داشت و پس از آن در اکثر ولایت‌ها دفتر‌های شوراهای ولایتی به رسم اعتراض مسدود شدند.

اعضای شوراهای ولایتی گفته بودند، موجودیت این شوراها بدون صلاحیت نظارتی مفهومی ندارد و نیز فساد بین نمایندگان مجلس و مقام‌های حکومتی را بیش‌تر می‌کند. ولی شماری از نمایندگان مجلس گفته بودند، مطابق قانون اساسی، تنها مجلس حق نظارت از کارکرد حکومت را دارد و به شوراهای ولایتی صلاحیت نظارتی داده نمی‌شود.