تا توافق نهایی، دفاتر شوراهای ولایتی باز نمی‌شوند

اطلاعات روز: کمیسیون هماهنگی شوراهای ولایتی از توافق روی طرح صلاحیت نظارتی شوراهای ولایتی با ارگان‌های محلی خبر داد؛ اما اعلام کرد که این توافق هنوز نهایی نشده است. اعضای این کمیسیون دیروز در یک نشست خبری در کابل گفتند، دفاتر شوراهای ولایتی تا توافق نهایی روی این طرح در 34 ولایت باز نمی‌شوند.

خالقداد اکبرى، رييس شوراى ولايتى غزنى و عضو کميسيون یاد شده در این نشست گفت که با طرح چگونگى نظارت شوراهاى ولايتى از اداره‌های محلی دولتی، 99 درصد توافق شده است. به گفته‌ی او، در مورد یک درصد دیگر امروز با مقام‌های حکومت گفت‌و‌گوی مفصل می‌شود.

مجلس نمایندگان پیش‌تر در نشست علنی خود نقش نظارتی شوراهای ‌ولایتی در طرح تعدیل شده‌ی قانون شوراهای‌ ولایتی را رد کرد. این تصمیم مجلس نمایندگان واکنش تند اعضای شوراهای ولایتی را به دنبال داشت و پس از آن در 34 ولایت دفتر‌های شوراهای ولایتی به رسم اعتراض مسدود شدند.

رییس جمهور به دنبال اعتراض‌ها، موافقتش را با داشتن صلاحیت نظارتی شوراهای ولایتی اعلام کرد و به اداره‌ی مستقل ارگان‌های محلی دستور داد تا در این زمینه طرحی را ترتیب دهد. پس از آن مسئولان این اداره از توافق روی طرح «تعریف چگونگی نقش ‌نظارتی شوراهای ‌ولایتی» خبر داد.

مطابق این طرح، شوراهای ‌ولایتی در تطبیق برنامه‌ی‌ انکشافی ولایت و مصرف‌ بودجه، روند تطبیق پروژه‌های بازسازی و عرضه‌‌ی خدمات، از عملکرد اداره‌های محلی نظارت می‌توانند. قرار است اين طرح از سوى حکومت براى تصويب حدود یک‌ماه بعد، یعنی پس از پایان رخصتی نمایندگان، به مجلس فرستاده شود.